Brev:
Nye udfordringer ved måltiderne
9. marts 2023
Alder:
11 mdr.
Nye udfordringer ved måltiderne
Kære Helen
Tusind tak for dine altid gode råd og tanker i mine tidligere breve.
Min søn er nu knapt 1 år og vi er desværre begyndt at få nogle udfordringer i forhold til mad, som ikke rigtig har været der før. Han har altid været glad for at spise og prøve nye ting, men nu er han begyndt at blive meget bestemt omkring måltiderne og kræsen.
Jeg ved, at det er noget, der kan ske når de begynder at komme i den her alder, men jeg vil nu alligevel gerne høre nogle gode råd til, hvordan vi griber det an.
Min søn er også startet i vuggestue, og vi har været I gang med indkøringen et par uger. Det går rigtig godt, bortset fra at han ikke rigtig spiser så meget derhenne. Jeg har derfor flere ting jeg er lidt bekymret for i forhold til hans mad:
- Frokostmåltidet plejer at være der, hvor jeg kan få ham til at spise meget, men i vuggestuen bliver han meget forstyrret af de andre børn og kan ikke koncentrere sig, så han spiser ikke så meget, derfor mangler han næsten et dagsmåltid.
- Han er ofte hamrende sulten, når han så kommer hjem kl 13, men om nogle uger skal han være der til mindst 15 pga. jeg starter på arbejde, så jeg bekymrer mig for, om han vil gå og sulte.
- Han kan ikke kompensere for den manglende frokost til aftensmad, fordi han er for træt dér og ofte bliver endnu mere kræsen, eller slet ikke rigtigt kan overskue mad.
Hans kræsenhed startede dog før vuggestuen og er kun blevet være efter opstart. Det kommer til udtryk ved, at han pludselig slet ikke gider almindelige ting som pasta og kartofler og opfører sig som om, de pludselig har en ulækker konsistens eller smag. Det er også nye ting, han ikke gider, men han er ret konsekvent med pasta, kogte gulerødder og kartofler for tiden, dem gider ham ikke. Skemad har han ikke gidet (til andet end morgenmad) i månedsvis, medmindre det er ris/bulgur eller lignende.
Nogle dage er han mindre kræsen end andre og man kan godt få ham til at spise lidt af hvert, men hvis han så får noget, han ikke bryder sig om, kan stemningen ved bordet lidt blive "ødelagt" for ham, og så gider han ikke rigtig mere.
Jeg lægger altid maden foran ham eller rækker ham den i hånden. Tit smager han på det første gang, spytter det hurtigt ud og skærer ansigt, og smider så maden ned på gulvet. Hvis det er rigtig skidt, smider han bare alt maden på gulvet og gør "rent bord" så at sige. Nogengange gider han slet ikke smage på noget, men smider bare med alt, jeg giver ham. Jeg forsøger på, ikke at give opmærksomhed når man smider med maden, men det er svært ikke at blive lidt frustreret, når han ikke vil smage på ting, han ellers godt kan lide.
Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre til aftensmad, når han begynder på ikke at ville spise. Der er nogle ting, jeg ved, han næsten altid gerne vil spise. Det er brød med smørbart pålæg (fx postej, smøreost, hummus), æggekage, kogt broccoli, forskellige slags frikadeller, agurk og selvfølgelig alle slags frugt. Tit vil han han også gerne have ris med karrysovs, men jeg ved jo de ikke skal have ris for tit.
Jeg ved ikke, om jeg gør klogt i at tilbyde ham de ting, han gerne vil have, når han ikke vil spise? Det plejer jeg at gøre, men jeg er bange for han får en for ensidig kost og bliver forstærket i kræsenheden så at sige. Især fordi jeg ikke ved, hvad der er på spil for ham, og hvorfor han pludselig nægter så mange forskellige ting.
Der sker mange ting i hans liv for tiden, og han udvikler sig meget. Han er begyndt at bruge sproget rigtig meget, og faktisk særligt i forhold til mad, siger fx "mam!" til mad og "mmmm" hvis noget er lækkert, siger "Ahhhh!" når han har drukket og også når han er tørstig og peger på koppen. Han er også ved at få mange tænder hele tiden, så der er bestemt mange ting der spiller ind. Men jeg håber du kan vejlede mig lidt til, hvordan jeg griber situationen an, så han stadig får en god kost og ikke går og sulter.
Han bliver iøvrigt stadig ammet to gange, aften og sen nat.
Med venlig hilsen
Mor til en lille kræsenpind