Hjælp til vænne fra flasken

22. februar 2023

Alder:
14 mdr.

Hjælp til vænne fra flasken

Hej, Helen.

Efter et laaaaaangt indkøringsforløb er vores dreng nu endelig kørt ind i dagplejen og er blevet rigtig glad for at være der. Ikke mindst på grund af dine gode råd, så mange tak for det. Han kaster ikke længere op, når jeg afleverer ham, og græder kun indimellem, men helt normal gråd, som kun varer et øjeblik. Han er heller ikke påvirket, når han kommer hjem, men er frisk og glad, så det er bare dejligt!

Han har dog været og er fortsat voldsomt plaget af sine tandfrembrud. Han er sur og tvær og så ulykkelig, og i de dage, hvor det står på, har han løs mave, tager sig til ørerne, sover dårligt og spiser stort set intet andet end melon. Lægen ordinerede Panodil, og det har han fået. Vi har også smurt gummerne og prøvet med alverdens bidelegetøj, men lige lidt hjælper det. I de dage tager han flere flasker - formodentlig fordi han er sulten, når han jo ikke spiser så meget. Han smed sutten i forbindelse med de første tænder og vil ikke have den, men bruger indimellem så flaskesutten som lindring, fornemmer jeg.

Men nu burde han jo snart være ovre de værste tandfrembrud, og derfor vil vi gerne vænne ham fra flasken.

Han er nu knap 14 måneder gammel og får fortsat natflaske (også når der ikke er tandfrembrud), eller jeg skulle måske ...

Annonce

... nærmere sige natflasker ...

Han får en flaske ved puttetid omkring kl. 19.30, og så tager han en flaske mere omkring midnatstid. Indimellem vågner han og tager lidt af en flaske ved 3-4-tiden, indimellem er det først kl. 5. Flaskerne er på 150 ml (fem skefulde pulver). Han tømmer gerne den første kl. 19.30. Den ved midnat tømmer han enten eller tager en pæn portion af, og natflasken er det sådan lidt op og ned med.

I starten virkede han rent faktisk sulten, selvom han spiser rigtig godt og også får en godnatgrød efter aftensmaden. Han får også masser af vand i dagens løb, men nu har jeg svært ved at skelne mellem, om det er sult, hygge eller tørst, der gør, at han vågner. Han er jo en stor dreng.

Sundhedsplejersken gav ham indtil 15 måneder, og så skal han være vænnet af flasken, men det er jo nemmere sagt end gjort, og hun sagde ikke rigtig, hvordan vi nøjagtig skulle gøre.
Hun foreslog at fortynde mælken, og det har vi prøvet. Resultatet er blot, at han så vågner endnu hyppigere og drikker mere, så han tisser i sengen. Det ødelagde nattesøvnen fuldstændig, så det stoppede vi med igen.

Har du forslag til, hvordan vi nemmest vænner ham af med flasken? Over hvor lang tid? Hvor stor en mængde skal han have?

På forhånd tak.

Mange hilsener fra MK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år