Brev:
Hjælp til vænne fra flasken
22. februar 2023
Alder:
14 mdr.
Hjælp til vænne fra flasken
Hej, Helen.
Efter et laaaaaangt indkøringsforløb er vores dreng nu endelig kørt ind i dagplejen og er blevet rigtig glad for at være der. Ikke mindst på grund af dine gode råd, så mange tak for det. Han kaster ikke længere op, når jeg afleverer ham, og græder kun indimellem, men helt normal gråd, som kun varer et øjeblik. Han er heller ikke påvirket, når han kommer hjem, men er frisk og glad, så det er bare dejligt!
Han har dog været og er fortsat voldsomt plaget af sine tandfrembrud. Han er sur og tvær og så ulykkelig, og i de dage, hvor det står på, har han løs mave, tager sig til ørerne, sover dårligt og spiser stort set intet andet end melon. Lægen ordinerede Panodil, og det har han fået. Vi har også smurt gummerne og prøvet med alverdens bidelegetøj, men lige lidt hjælper det. I de dage tager han flere flasker - formodentlig fordi han er sulten, når han jo ikke spiser så meget. Han smed sutten i forbindelse med de første tænder og vil ikke have den, men bruger indimellem så flaskesutten som lindring, fornemmer jeg.
Men nu burde han jo snart være ovre de værste tandfrembrud, og derfor vil vi gerne vænne ham fra flasken.
Han er nu knap 14 måneder gammel og får fortsat natflaske (også når der ikke er tandfrembrud), eller jeg skulle måske nærmere sige natflasker ...
Han får en flaske ved puttetid omkring kl. 19.30, og så tager han en flaske mere omkring midnatstid. Indimellem vågner han og tager lidt af en flaske ved 3-4-tiden, indimellem er det først kl. 5. Flaskerne er på 150 ml (fem skefulde pulver). Han tømmer gerne den første kl. 19.30. Den ved midnat tømmer han enten eller tager en pæn portion af, og natflasken er det sådan lidt op og ned med.
I starten virkede han rent faktisk sulten, selvom han spiser rigtig godt og også får en godnatgrød efter aftensmaden. Han får også masser af vand i dagens løb, men nu har jeg svært ved at skelne mellem, om det er sult, hygge eller tørst, der gør, at han vågner. Han er jo en stor dreng.
Sundhedsplejersken gav ham indtil 15 måneder, og så skal han være vænnet af flasken, men det er jo nemmere sagt end gjort, og hun sagde ikke rigtig, hvordan vi nøjagtig skulle gøre.
Hun foreslog at fortynde mælken, og det har vi prøvet. Resultatet er blot, at han så vågner endnu hyppigere og drikker mere, så han tisser i sengen. Det ødelagde nattesøvnen fuldstændig, så det stoppede vi med igen.
Har du forslag til, hvordan vi nemmest vænner ham af med flasken? Over hvor lang tid? Hvor stor en mængde skal han have?
På forhånd tak.
Mange hilsener fra MK