Brev:
Ost, Nødder og Hørfrøolie
27. januar 2023
Alder:
6 mdr.
Ost, Nødder og Hørfrøolie
Hej Helen.
Vi vil gerne at vores datter skal leve vegetarisk og derfor er vi naturligvis optagede af hvordan hun får dækket sit behov for B12, jern og protein. Hun bliver ikke længere ammet (da jeg havde problemer med dette) men får MME.
Jeg har svært ved at blive klog på hvornår hun må få ost. Smøreost er nævnt i sundhedsstyrelsens guide i forbindelse med introduktion af rugbrødsmadder, men må hun gerne få findelt/revet ost allerede nu? Det for at tilføre protein og B12.
Jeg har også svært ved at finde ud af om det er ok at give findelte nødder og mandler da der er forskellige svar på dette hos hhv sundhedsstyrelsens bog (Mad til små - fra mælk til familiens mad) samt på sundhed.dk. Jeg vil gerne give nødder pga jern, zink og protein men kan se at sundhed.dk skriver at det frarådes grundet risiko for allergi.
Jeg går ud fra at finddelte frø (græskar, og i begrænset omfang solsikke og hørfrø) er ok.
Endelig vil jeg spørge om du mener at hampe- samt hørfrøolie er ok?
Mange hilsener
en mor