Ost, Nødder og Hørfrøolie

27. januar 2023

Alder:
6 mdr.

Ost, Nødder og Hørfrøolie

Hej Helen.

Vi vil gerne at vores datter skal leve vegetarisk og derfor er vi naturligvis optagede af hvordan hun får dækket sit behov for B12, jern og protein. Hun bliver ikke længere ammet (da jeg havde problemer med dette) men får MME.

Jeg har svært ved at blive klog på hvornår hun må få ost. Smøreost er nævnt i sundhedsstyrelsens guide i forbindelse med introduktion af rugbrødsmadder, men må hun gerne få findelt/revet ost allerede nu? Det for at tilføre protein og B12.

Jeg har også svært ved ...

Annonce

... at finde ud af om det er ok at give findelte nødder og mandler da der er forskellige svar på dette hos hhv sundhedsstyrelsens bog (Mad til små - fra mælk til familiens mad) samt på sundhed.dk. Jeg vil gerne give nødder pga jern, zink og protein men kan se at sundhed.dk skriver at det frarådes grundet risiko for allergi.

Jeg går ud fra at finddelte frø (græskar, og i begrænset omfang solsikke og hørfrø) er ok.

Endelig vil jeg spørge om du mener at hampe- samt hørfrøolie er ok?

Mange hilsener
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder