Blandingsforhold ved grøntsagsmos

17. november 2022

Alder:
4 mdr.

Blandingsforhold ved grøntsagsmos

Kære Helen

Det går rigtig godt med grøden - lillebror smasker og laver velbehagslyde. Vi har nu prøvet majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød.
Han smiler og øver sig i at få det "ned i kråsen" 😉 Det er så hyggeligt og meget nemmere end med storebror, som var meget skeptisk.

Af nemheds skyld (for mig) ville jeg høre dig, hvad blandingsforholdet bør være, når vi ved 5 måneder kaster os over grøntsagsmos for 150 g mos: Lyder 2/3 grøntsager og 1/3 kartoffel eller grød + 5 ml/1 tsk fedtstof fornuftigt? Vi starter selvfølgelig med ganske lidt ad gangen.
Jeg synes det er nemmest at operere sådan, da jeg så kan variere på det grundlag.

For at besvare dine tidligere spørgsmål:
Lillebror skal desværre starte I vuggestue allerede ved 6 måneder, da ...

Annonce

... barselsordningerne ikke er så fordelagtige hernede som i DK. Han skal dog kun være der om formiddagen indtil han fylder 1 år. Jeg henter ham så ved middagstid, ammer og tager ham med hjem. Det gjorde jeg også med storebror I Belgien. Jeg kan arbejde hjemme hver eftermiddag.

Og ja, lillebror er glad og smiler, når han er vågen. Han skriger også, er temperamentsfuld og giver klart udtryk for, hvad han vil og ikke vil. Han vil meget gerne kunne se mig HELE tiden og underholdes. Han er meget vågen og forsøger allerede at skubbe sig fremad med benene på legemåtten.

Tak for tippet med bad om formiddagen. Det resulterede i går allerede i en længere middagslur, dog med et opvågninger, men han faldt til ro igen med lidt hjælp.

Kærlig hilsen

Maria Louise og den bette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor