Brev:
Baby er sulten hele tiden og bliver aldrig mæt
1. november 2022
Alder:
1 mdr.
Baby er sulten hele tiden og bliver aldrig mæt
Kære Helen.
Jeg håber, du kan hjælpe mig lidt på vej i forhold til min baby på nu 5 uger.
Vi har haft en lidt hård start på det hele - mildest talt - med indlæggelse 2 dage efter fødslen, da hun var både gul, dehydreret og ikke havde haft afføring. Amningen kørte ikke, og det gør den faktisk stadig ikke.
Vi kom hjem efter 4 dage, hvor vi kørte 3 timers intervaller og supplerede med mme og udmalket modermælk efter hver amning. Min mælkeproduktion kom godt op, men stadig ikke nok til at dække behovet og vi måtte forsætte med supplering hjemme. Hendes sutteteknik er også dårlig, så hun får ikke ret meget mælk hos mig når hun ammer. Hun får det, der lige løber af sig selv de første ti minutter og så bliver hun sur og vild, og det har været vanskeligt for mig at håndtere. Jeg har fået sår og revner, og har simpelthen grædt og grædt.
Hun nægter at gabe ordentlig op og hendes underlæbe krænger indad. Jeg har set den ene ammevideo efter den anden,fået hjælp på sygehuset og prøvet mange forskellige stillinger. Blandt andet laid back. Intet hjælper på at hun ikke tager nok brystvorte i munden.
Nu er jeg så tæt på at opgive. Til 5 ugers undersøgelsen sagde lægen at der ikke var tegn på spændinger, som eller var det eneste tilbage af bud hos mig selv på hvad der kan være galt. Og i weekenden faldt min mælkeproduktion virkelig meget hvilket betød at vi måtte give havde flaske til alle måltider. Vi fik lige pludselig en langt gladere baby som faktisk også sover flere havde i løbet af dagen, hvilket er meget uvant for os. Hun plejer at være vågen og pirrelig det meste af dagtimerne, hvilket selvfølgelig også har været hårdt.
Men nu hvor vi så er overgået til flaske (for det meste, jeg forsøger stadig at amme nogle gange om dagen) synes jeg virkelig hun spiser meget og faktisk slet ikke stopper med at spise. Hun får 7 måltider med 120 ml, men efterspørger mere ved at søge, putte fingre i munden og til sidst græde helt vildt. Jeg har prøvet at distrahere hende, gå rundt med hende, smide hende i barnevognen og lignende med det resultat at hun bare forsætter med at græde eller bare bliver ved med at være vågen.
Så når jeg giver efter for hendes sult så bliver det gerne 175-200 ml hun spiser, og det er jo alt for meget i forhold til det anbefalede. Hvad kan vi gøre? Og hvor lang tid anbefaler du, at en baby skal være om at spise 120 ml? Vi prøver at strække måltidet over 30-40 minutter.
Med venlig hilsen
en mor der ikke vil sulte sit barn (igen)