Hjælp til søvn og måltider - PART II

1. november 2022

Alder:
6 mdr.

Hjælp til søvn og måltider - PART II

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar!

Siden sidst er det blevet meget nemmere at putte hende. Vi giver hende en flaske, når hun skal sove, og det betyder, at vi de fleste gange kan undvære bolden :) Den kommer dog stadig i brug, hvis hun virkelig bare ikke kan falde til ro.

Vi har siden sidst også indført både morgenmad, frokost og aftensmad - og gerne ét mellemmåltid mellem frokost og aftensmad. Vi har dog haft udfordringer med at få hende til at ville spise grød/mos. Hun virker overhovedet ikke interesseret, når vi forsøger at made hende. Til gengæld er hun meget interesseret i maden, når hun selv får lov. Vi er derfor så småt begyndt at give hende mad, som hun selv kan styre, og det går super godt indtil videre ( lidt ala baby led weaning). Hun får også kød, og har indtil videre smagt både kylling, okse og torsk.

Vi har dog stadig store problemer med søvnen - og det er faktisk kun blevet værre siden sidst. Vi er gået fra to opvågninger, hvor hun skal have flaske, til tre. Når hun vågner om natten er hun ikke kun urolig... hun græder indtil hun får flasken i munden.

Hun bliver puttet kl. 19:30-20, hvorefter hun så typisk vågner kl. 23.30-00.00. Her får hun en flaske på 135 ml, som hun typisk tømmer. Herefter vågner hun typisk igen ...

Annonce

... efter 2,5 time, hvor hun igen tømmer en flaske på 135 ml. Herefter vågner hun typisk allerede efter 1,5-2 timer, hvor hun så tilbydes en flaske. Nogen gange tager hun den, og så kan vi måske få hende til at sove videre... og ellers afviser hun flasken og er egentlig klar til at stå op (hvilket hverken mor eller far er) :)

Hun får mellem 800-1000 ml erstatning om dagen, hvilket er inklusiv dét, hun får om natten. Jeg tænker derfor, om det er fordi hun ikke får nok i løbet af dagen, at hun er så sulten/tørstig om natten? Jeg ved dog ikke, hvordan jeg i så fald skal få mere i hende i dagtimerne.

Jeg overvejer at prøve med en flaske vælling, når hun vågner kl. 23.30-00.00... bare for at se, om det kan gøre en forskel på hendes sult/søvn. Hvad tænker du om det?

Vores dage ser typisk sådan ud, at hun får morgenmad ca. 30 min efter, hun vågner om morgenen. Hun får frokost efter første eller anden lur, alt afhængig af hvor tidligt, vi er kommet op, og hvor lang hendes første lur er. Hun får et mellemmåltid (frugt) mellem frokost og aftensmad, og hun får aftensmad ca. kl. 18. Herudover får hun tilbudt flasker inden hver putning, hvor en typisk flaske er på 135 ml, som hun ikke altid tømmer. Skal jeg gribe måltiderne an på en anden måde?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor