Brev:
Hjælp til søvn og måltider - PART II
1. november 2022
Alder:
6 mdr.
Hjælp til søvn og måltider - PART II
Hej Helen,
Tusind tak for dit svar!
Siden sidst er det blevet meget nemmere at putte hende. Vi giver hende en flaske, når hun skal sove, og det betyder, at vi de fleste gange kan undvære bolden :) Den kommer dog stadig i brug, hvis hun virkelig bare ikke kan falde til ro.
Vi har siden sidst også indført både morgenmad, frokost og aftensmad - og gerne ét mellemmåltid mellem frokost og aftensmad. Vi har dog haft udfordringer med at få hende til at ville spise grød/mos. Hun virker overhovedet ikke interesseret, når vi forsøger at made hende. Til gengæld er hun meget interesseret i maden, når hun selv får lov. Vi er derfor så småt begyndt at give hende mad, som hun selv kan styre, og det går super godt indtil videre ( lidt ala baby led weaning). Hun får også kød, og har indtil videre smagt både kylling, okse og torsk.
Vi har dog stadig store problemer med søvnen - og det er faktisk kun blevet værre siden sidst. Vi er gået fra to opvågninger, hvor hun skal have flaske, til tre. Når hun vågner om natten er hun ikke kun urolig... hun græder indtil hun får flasken i munden.
Hun bliver puttet kl. 19:30-20, hvorefter hun så typisk vågner kl. 23.30-00.00. Her får hun en flaske på 135 ml, som hun typisk tømmer. Herefter vågner hun typisk igen efter 2,5 time, hvor hun igen tømmer en flaske på 135 ml. Herefter vågner hun typisk allerede efter 1,5-2 timer, hvor hun så tilbydes en flaske. Nogen gange tager hun den, og så kan vi måske få hende til at sove videre... og ellers afviser hun flasken og er egentlig klar til at stå op (hvilket hverken mor eller far er) :)
Hun får mellem 800-1000 ml erstatning om dagen, hvilket er inklusiv dét, hun får om natten. Jeg tænker derfor, om det er fordi hun ikke får nok i løbet af dagen, at hun er så sulten/tørstig om natten? Jeg ved dog ikke, hvordan jeg i så fald skal få mere i hende i dagtimerne.
Jeg overvejer at prøve med en flaske vælling, når hun vågner kl. 23.30-00.00... bare for at se, om det kan gøre en forskel på hendes sult/søvn. Hvad tænker du om det?
Vores dage ser typisk sådan ud, at hun får morgenmad ca. 30 min efter, hun vågner om morgenen. Hun får frokost efter første eller anden lur, alt afhængig af hvor tidligt, vi er kommet op, og hvor lang hendes første lur er. Hun får et mellemmåltid (frugt) mellem frokost og aftensmad, og hun får aftensmad ca. kl. 18. Herudover får hun tilbudt flasker inden hver putning, hvor en typisk flaske er på 135 ml, som hun ikke altid tømmer. Skal jeg gribe måltiderne an på en anden måde?
På forhånd tak.