Skal vi vække for at give mælk

13. juni 2022

Alder:
10 mdr.

Skal vi vække for at give mælk

Hej Helen

Vi har et dilemma som vi ikke helt kan blive enige om herhjemme :)

Min søn spiser ok af sin rigtige mad og vi prøver at varierer. Men som du ved fra tidligere breve så kniber det gevaldig med mælken og vi er nu nede på et mælkeindtag på 200 ml i døgnet. Vi putter derudover mælk i hans grød og mos men det er altså flaskeindtaget.

Han får tillige a38 og ost hver dag. Der bekymrer mig fordi jeg læser at man skal TRAPPE NED til 500 ml når barnet fylder 1 år. Bør vi bekymre os?

Bør vi øge indtaget af a38? Han får en halv dc nu. Han vil heller ikke drikke mme af kop men er dygtigt til at drikke vand.

Dilemmaet som vi ikke kan blive enige om er følgende. Han sover ind i mellem igennem, hvilket jo er dejlig - ikke at vi sover fordi han er meget urolig, men ...

Annonce

... han har på det seneste haft nætter, hvor han ikke vågner og kalder på sin drømme flaske. Vi er derfor ekstra “på” og vågner nærmest engang i time for at debattere om vi skal lade ham sove eller om vi skal vække ham og give ham flasken. Vi er jo meget kede af mælkeindtaget skulle gå endnu mere ned - omvendt har både han og vi jo godt af at sove videre. Det betyder at drømmeflasken nogle gange gives af os kl 01 eller sågar 03 fordi “nu syntes vi sørme han skal have noget væske”.

Hvad synes du? Han drikker aldrig sin flaske efter aftensmad og derfor ligger hans 3 flasker derfor morgen (fordi han er en meget early bird sover han nogle gange videre på flasken, men spiser fint morgenmad alligevel) eftermiddagsflaske og drømmeflaske.

På forhånd tak

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!