Brev:
Portionsstørrelser
11. juni 2022
Alder:
9 mdr.
Portionsstørrelser
Hej Helen,
Vi er nu rigtig godt i gang med måltiderne og efter dit fine svar sidst, er der også mad med bid, hapsere, etc. på menuen. Og mor her hviler lidt mere i det, så tak for opmuntringen :)
Min søn spiser generelt som din anbefaling ifht. alder (jvf. din bog og svar på sidste spørgsmål) med 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider dagligt og 2-3 amninger. Indimellem får han også lidt ‘godnat grød’ eller frugtmos, men ikke hver aften. Vand serveres til alle måltider og i løbet af dagen.
Eksempel fra en af dagene denne uge:
Morgen: havregrød med frugtmos, tilsat MME og fedtstof
Formiddag: 1/2 havregrynsbolle med smøreost
Frokost: 1/2 skive brød med smørbart pålæg, grøntsagsmos tilsat MME og fedtstof, 1/2 fiskefrikadelle i bidder.
Ammes inden middagslur
Eftermiddag: frugtmos med MME
Aften: Kylling-delle med grøntsagsmos tilsat MME og fedtstof
Ved sengetid: ammes 1-2 gange inden midnat.
Min søn har en enorm appetit, og jeg har indtryk af, at han snildt kan spise langt mere, end han får serveret. Han protesterer højlydt, når tallerkenen er tom. Han kan nemt spise mere havregrød end mig til morgen :)
Får han en færdigret i ny og næ, fremstår han slet ikke mæt.
Grød, mos etc. spiser han mindst 2dl af. Brød servers for tiden som 1/2 bolle eller 1/2 skive brød, men der kunne han snildt spise langt mere.
Mit spørgsmål går på, hvor store portioner man skal servere for en dreng på hans alder og børn generelt? Han vejer 9,5 kg og er en lang slank fyr, ikke tynd. Jeg var selv overvægtig som barn og har stadig nemt ved at tage på, hvis ikke jeg er påpasselig ligesom resten af min nære familie.
Jeg er i tvivl, om jeg bare skal lade ham spise, til han selv siger stop, eller om det er fint, at holde fast i portionerne, som de er? Jeg vil nødigt, at han skal døje med overvægt senere i livet, som jeg selv gjorde.
De bedste hilsner
Moren til den madglade dreng