Portionsstørrelser

11. juni 2022

Alder:
9 mdr.

Portionsstørrelser

Hej Helen,

Vi er nu rigtig godt i gang med måltiderne og efter dit fine svar sidst, er der også mad med bid, hapsere, etc. på menuen. Og mor her hviler lidt mere i det, så tak for opmuntringen :)

Min søn spiser generelt som din anbefaling ifht. alder (jvf. din bog og svar på sidste spørgsmål) med 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider dagligt og 2-3 amninger. Indimellem får han også lidt ‘godnat grød’ eller frugtmos, men ikke hver aften. Vand serveres til alle måltider og i løbet af dagen.

Eksempel fra en af dagene denne uge:

Morgen: havregrød med frugtmos, tilsat MME og fedtstof

Formiddag: 1/2 havregrynsbolle med smøreost

Frokost: 1/2 skive brød med smørbart pålæg, grøntsagsmos tilsat MME og fedtstof, 1/2 fiskefrikadelle i bidder.

Ammes inden middagslur

Eftermiddag: frugtmos med MME

Aften: Kylling-delle med grøntsagsmos tilsat MME og fedtstof

Ved sengetid: ammes 1-2 gange inden midnat.

Min søn har en enorm ...

Annonce

... appetit, og jeg har indtryk af, at han snildt kan spise langt mere, end han får serveret. Han protesterer højlydt, når tallerkenen er tom. Han kan nemt spise mere havregrød end mig til morgen :)
Får han en færdigret i ny og næ, fremstår han slet ikke mæt.
Grød, mos etc. spiser han mindst 2dl af. Brød servers for tiden som 1/2 bolle eller 1/2 skive brød, men der kunne han snildt spise langt mere.

Mit spørgsmål går på, hvor store portioner man skal servere for en dreng på hans alder og børn generelt? Han vejer 9,5 kg og er en lang slank fyr, ikke tynd. Jeg var selv overvægtig som barn og har stadig nemt ved at tage på, hvis ikke jeg er påpasselig ligesom resten af min nære familie.

Jeg er i tvivl, om jeg bare skal lade ham spise, til han selv siger stop, eller om det er fint, at holde fast i portionerne, som de er? Jeg vil nødigt, at han skal døje med overvægt senere i livet, som jeg selv gjorde.

De bedste hilsner
Moren til den madglade dreng

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre