To spørgsmål om mad

6. januar 2022

Alder:
7 mdr.

To spørgsmål om mad

Hej Helen

Jeg har to punkter, som jeg håber du kan svare på.

Vores søn spiser rigtig godt, og har spist overgangskost siden han blev 5 måneder. Han får 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider fuld af grød, grønsagsmos m/u kød/fisk, grønsager, frugt osv. Han nyder både at få ske mad, og mad han kan pille ved/sanse. Han er alt i alt rigtig god til det med mad. Jeg er derfor begyndt at trappe amningerne lidt ned i dagtimerne (så det passer med anbefalingerne) og han er ligeledes begyndt på kun 2 lure i dagtimerne. Om natten er han stadig afhængig af brystet som sut, men vi arbejder på at få det ned.

Mit første spørgsmål er: hvornår behøves man ikke længere tilsætte MM eller MME til maden?

Jeg har gået og undret mig over, at ofte når han skal sove nat, vågner han ofte en time efter han er faldet i søvn. Han søger brystet og tager en tår og sover derefter videre (som han også gør om natten). Han har gjort det i ...

Annonce

... flere måneder, er bare begyndt at tænkte over, om der kunne være en grund eller om det er ‘normalt’?
Han får mælk fra begge bryster inden han falder i søvn, og han får nu han er så langt med på mad, får han også sit aftensmåltid, som idag var en stor skål havregrød.

Han var syg over julen med dårlig mave, og oppede min mælk da han spiste hver time i næsten en uge. Han fik naturligvis fri mælkebar, for at få væske (og tryghed) nok.

Han er stadig ikke tilbage på ‘normalen’ om natten, og vågner hver anden time hele natten og vil have sin bryst-sut, men han er stille og roligt på vej tilbage, er mit indtryk.
‘Normalt’ sover han 1 time, vil gerne lige have en tår ekstra, og sover herefter 4-6 timer i første stræk. Herefter søger han bryster hver 1,5-3 time. Og sover 11-12 timer om natten.

Så andet spørgsmål: er det ‘normalt’ at ønske en ekstra tår, en time efter man er lagt? Og bør vi ændre på det?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder