Brev:
To spørgsmål om mad
6. januar 2022
Alder:
7 mdr.
To spørgsmål om mad
Hej Helen
Jeg har to punkter, som jeg håber du kan svare på.
Vores søn spiser rigtig godt, og har spist overgangskost siden han blev 5 måneder. Han får 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider fuld af grød, grønsagsmos m/u kød/fisk, grønsager, frugt osv. Han nyder både at få ske mad, og mad han kan pille ved/sanse. Han er alt i alt rigtig god til det med mad. Jeg er derfor begyndt at trappe amningerne lidt ned i dagtimerne (så det passer med anbefalingerne) og han er ligeledes begyndt på kun 2 lure i dagtimerne. Om natten er han stadig afhængig af brystet som sut, men vi arbejder på at få det ned.
Mit første spørgsmål er: hvornår behøves man ikke længere tilsætte MM eller MME til maden?
Jeg har gået og undret mig over, at ofte når han skal sove nat, vågner han ofte en time efter han er faldet i søvn. Han søger brystet og tager en tår og sover derefter videre (som han også gør om natten). Han har gjort det i flere måneder, er bare begyndt at tænkte over, om der kunne være en grund eller om det er ‘normalt’?
Han får mælk fra begge bryster inden han falder i søvn, og han får nu han er så langt med på mad, får han også sit aftensmåltid, som idag var en stor skål havregrød.
Han var syg over julen med dårlig mave, og oppede min mælk da han spiste hver time i næsten en uge. Han fik naturligvis fri mælkebar, for at få væske (og tryghed) nok.
Han er stadig ikke tilbage på ‘normalen’ om natten, og vågner hver anden time hele natten og vil have sin bryst-sut, men han er stille og roligt på vej tilbage, er mit indtryk.
‘Normalt’ sover han 1 time, vil gerne lige have en tår ekstra, og sover herefter 4-6 timer i første stræk. Herefter søger han bryster hver 1,5-3 time. Og sover 11-12 timer om natten.
Så andet spørgsmål: er det ‘normalt’ at ønske en ekstra tår, en time efter man er lagt? Og bør vi ændre på det?
Hilsen herfra