Opstart på grød - 4 mdr.

1. januar 2022

Alder:
4 mdr.

Opstart på grød - 4 mdr.

Kære Helen

Godt nytår.

Min søn på 16 uger har desværre tabt sig endnu en halv kurve og 1.5 i alt siden fødslen. Det stresser mig rigtig meget, men han er i øvrigt glad og i trivsel og hvis det ikke var for vægten, ville jeg egentlig ikke have gættet han manglede noget. Han er sjældent utilfreds efter at have spist. Sp har foreslået, at vi starter op på grød og grøntsagsmos og han får 1 flaske om aftenen. Ellers fuldammer jeg.

Mit spørgsmål går dels på, hvilken grød og grøntsager du syntes vi skal starte med og hvor tit. Jeg har købt hirse og majsmel og tænker selv at lave grød fra bunden.

Mit andet spørgsmål går på hvornår jeg skal give ham det.
Jeg synes ofte jeg ser, at du foreslår, at børn ammes lige før lur og ikke efter, men jeg ammer efter behov når han kalder. Han er altid sulten når han kommer fra ...

Annonce

... formiddagslur og eftermiddagslur som ofte varer ml. 2 og 3 timer og bliver meget hurtig meget ked, hvis han ikke får bryst med det samme.

Jeg har svært ved at se hvordan han skal introduceres til grød lige efter lur. Ligeledes ammer jeg altid inden han skal sove, men som sagt kniber det med mælken om sen eftermiddag / tidlig aften. og hvis jeg ender med at amme meget tit om dagen. Om natten mangler jeg aldrig mælk og han ammes her hver anden time. Vi har prøvet en sen aften flaske, men det forlænger ikke hans søvn. Endelig vil han kun tage flasken, hvis han er meget søvnig eller meget sulten efter lur.

Jeg har købt din bog om børn og mad, der er på vej med posten, men vil høre om du kan hjælpe med konkrete råd for vores situation. Jeg er så ked af at han tilsyneladende ikke får nok at spise.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor