Spiser pludselig meget lidt

12. september 2021

Alder:
4 mdr.

Spiser pludselig meget lidt

Kære Helen

Mange tak for dit sidste meget gode svar mht døgnrytme for vores datter. Vi har fulgt rådene på bedste beskub og det har hjulpet med at få nogle bedre lure og lidt mere struktur på dagen. Men nu, hvor hun er 4,5 måned, er det som om det hele smuldrer.

Vores datter får nu udelukkende flaske med MME, da hun begyndte at afvise brystet. Det har jeg haft det helt ok med, men nu begynder jeg at fortryde alt. Hun vil nemlig pludselig kun spise meget lidt. Jeg laver omtrent 10 flasker i døgnet, hele tiden i håb om at hun vil spise lidt, men hun vil simpelthen ikke spise mere end 50-60 ml, og kun lige inden hun falder i søvn, og kun hvis jeg trasker rundt med hende, mens hun kigger rundt.

Henad aften kan hun spise lidt mere, 90-100 ml, og puttes til natten med en flaske hun oftest spiser ca 200ml af. Om natten spiser hun to store måltider, som hun efterspørger tidligere og tidligere. Før kunne hun sove fra 21-03/04, nu vågner hun allerede lidt efter midnat og vil mades.

Hun har også pludselig svært ved at komme hen over første søvncyklus i sine lure, og vågner op efter 45 min og skal hjælpes helt vildt for at sove videre. Jeg er begyndt at lægge hende i motoriseret slyngevugge hvor hun nemt sover 2-2 1/2 time uden forstyrrelser, men det betyder også at jeg ikke som før kommer udenfor og gå tur med hende i barnevogn.

Jeg har prøvet at skifte flaskemærke, skifte størrelsen på sutten, lavet flasken varm/kold/lunken, prøvet at skærme hende, prøvet at aflede hende, prøvet ...

Annonce

... liggende i arm, i bæresele…you name it. Jeg er så bekymret for at hun ikke får nok og bebrejder mig selv meget.

Jeg har forsøgt at tælle sammen hvad hun får i løbet af et døgn, og det ligger på omtrent 600-700 ml. Hun vejer 7,2 kilo.

Dagen ser nogenlunde således ud:

Ca 7:30 vågner glad, leger, hygger, snakker
Ca 9:45 puttes med flaske, spiser 60 ml
Ca 12:00 vågner glad, godt aktiv og nysgerrig
Ca 14:15 puttes med flaske, spiser 60 ml
Ca 16:30 vågner glad, igen god aktivitetstid og hygge
Ca 18:30 sover powernap i bæresele, puttes med flaske og spiser lidt mere, måske 90, nogle gange mere.
19:00 vågner fra sidste lur, hygge og fra ca 20 går vi i gang med putteritual med bad, creme, nattøj, godnatbøger og flaske. Her kan hun spise alt mellem 100 og 240 ml. Sover kl 21
01:00 natflaske, ca 160-180ml
04:00 natflaske, ca 150ml, nogle gange mindre.

Det føles som et kæmpe tilbageskridt at måtte undvære den gode nattesøvn, da hun før har kunnet sove 6-7 timer i streg efter putning, fordi hun fik dækket sit kaloriebehov om dagen bedre.

Jeg er så ked af det hele tiden og græder hver gang jeg hælder MME ud i vasken. Jeg mangler virkelig noget seriøs vejledning mht flaske, fordi jeg føler vi er på vej ind i nogle rigtig dårlige vaner. Hvordan strukturerer jeg dagen rundt om flaskerne så jeg ikke hele tiden står med tiloversbleven mme og en pige der ikke spiser? Hvor længe skal der gå imellem flaskerne om dagen? Og hvor meget bør hun spise?

Kærlig hilsen
en meget bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.