Hyppige natamningen

29. april 2021

Alder:
5 mdr.

Hyppige natamningen

Hej Helen

Tak for dit seneste brev.

Vi er begyndt at øge hendes indtag af mme, da jeg ganske rigtig ikke har nok mælk til at mætte hende.

Vi har prøver at introducere hende til skemad, men det er hun ikke interesseret i. Jeg har prøvet med grønsagsmos, hirsegrød og majsgrød men hun smager på det og skubber det så ud af munden og derefter afviser hun skeen. Prøver med jævne mellemrum men det er fortsat ikke lykkedes. Tror ikke hun er “mundmotorik” er klar endnu.

Det er lidt med forskel hvor meget mme hun drikker. Nogen dage labber hun i sig og andre dage afviser hun det helt og vil kun have bryst selvom hun giver en klagesang hver gang hun ammer - jeg formoder det er fordi nedløbet ikke er hurtigt nok.

Vi tilbyder hende som udgangpunkt 60 ml ca hver 3 time og derudover får hun lov til at amme efter behov.

Vi er igang med at lære hende at falde i søvn selv om aftenen. Det er den spæde start så hun bliver ammet indtil jeg fornemmer “hun er klar” også ligger jeg hende fra mig. Der skal som regel et par forsøg til men til sidst acceptere hun det og vender hovedet om på siden og sover videre.

Nu er vi dog rent ind i er nyt problem (igen☺️) som tidligere beskrevet han hun helt fra spæd sovet igennem om natten siden vi introducerede en flaske mme om aftenen (omkring kl. 22), men det har taget en drejning 180 grader.

Ny er hun pludselig begyndt at vågne ca hver time om natten hvilket selvsagt er mega hårdt. Hun vågner som regel og småklager lidt men hvis jeg ikke tager hende op og tilbyder hende brystet så bliver hun hel panisk utrøstelig.

Det startede samtidig med at hun døjede med en ordentlig gang forkølelse og masser af snot i næsen så jeg tilskrev det at trykket i hovedet og øre måske gjorde ondt og hun derfor begyndte at vågne. Så jeg gav hende brystet og nogle nætter endte jeg med at sidde med hende op og sove.

Nu er forkølelsen overstået men hende hyppige opvågninger sker stadig og jeg har desperat brug for det ændre sig.

Vi har rykket hendes sengetid for at prøve at følge søvnhjulet for 6-7 mdr, men synes det er svært fordi hun stadig kun sover små lure i løbet af dagen på 30-40 ...

Annonce

... min.

Synes det er rigtig svært at skulle nægte hende brystet når hun vågner. Også fordi hun ikke vil have sut. Hun tygger lidt på den og skubber den så ud. Og hvis den tilbydes når hun forventer bryst bliver hun stiktosset.

Men jeg er i sidste ende parat til det for at få min nattesøvn tilbage også så hun får den søvn hun har brug for.

Hvordan pokker gør vi det mest “humant” for min datter. Vi skal have sørger for at negle er klippet og filet for hun begynder at kradse og rive når tingene ikke går hendes vej.

Du får lige en dagsplan som ser nogenlunde sådan ud (jeg kører den ikke stringent efter den men nærmere forsøger jeg at ramme ca. 2 timers vågentid. Skemaden tilbydes ikke hver dag men nærmere hver 3. Dag.

Kl 6.30
Vågner, pusles og amme på begge bryster.
Legetid på tæppet
Sidder lidt i skråstol mens jeg ordne vasketøj m.m
Kl 8.30 puttes til lur i barnevogn efter jeg har puslet og ammet begge bryster
Kl. 9.15 vågner og pusles
Vi leger på tæppet (øver motorik)
Tilbydes skemad (indtil videre ingen succes)
Pusles og tilbyder flaske (60 ml mme)
Kl. 10.30 hun pakkes i Voksipose og vi går tur i barnevognen hvor hun typisk er vågen og kigger i 20-30 min og til sidst falder i søvn.
Sover stadig maks 40 min selvom jeg går med barnevognen
Kl 11.30 vågner og vi går mod hjemmet.
Pusles
Bad
Babymassage og sang
Skråstol/legetæppe mens mor ordner køkken
Kl 13.30 tilbydes mme 60 ml
Ammes og sover lur hos mig i ca 2 timer
Kl 15.30 vågner og pusles
Far får fri fra arbejde og leger og hygger med hende
Kl 17 aftensmad hvor hun igen tilbydes skemad
Kl 17.30 powernap 30 min
Lidt leg og pusles og smøres med fed creme (børneeksem)
Kl 20 puttetid inkl bryst og 60 ml mme sover ca 20.30
Kl 23 vågner og får mme ca 120 ml - drikker der hele.

Vi har tidligere brugt bad inden puttetid men på grund af børneeksem har vi måtte fjerne det inden puttetid.

Puha det var en lang smøre jeg fik skrevet der - håber det er relevant for mit spørgsmål. I forhold til dagsplaner er jeg meget modtagelig for forslag til ændringer☺️ Hidtil er det dog ikke lykkedes mig at forlænge hende lure.

På forhånd tak☺️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin