Madrutiner inden opstart i vuggestue

10. april 2021

Alder:
6 mdr.

Madrutiner inden opstart i vuggestue

Hej Helen,

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god og vejledende hjemmeside. Vi har tit fundet svar på vores udfordringer blandt de mange andre henvendelser. Nu håber vi dog, at du kan hjælpe os lidt mere specifikt 😊

Vores datter er 6,5 måneder gammel og begynder om under 2 måneder i vuggestue (når hun er 8 måneder og 1 uge gammel). Hun er blevet fuldammet, til hun var 4 måneder gammel. Da hun var knap 4 måneder gammel, begyndte hun at spise meget mere hos mig om natten, og vi vurderede derfor, at hun var klar til at starte på lidt grød og smagsprøver. Smagsprøver startede vi derfor op på, da hun var 4 måneder gammel, men efter få dage ødelagde det både hendes mave og hendes søvn. Derfor udskød vi det cirka 3 uger mere. Hun har nu spist grød i over halvanden måned, og hun får to måltider dagligt (middag og aften).

Hendes dagsrytme ser cirka sådan her ud – tidspunkterne kan dog skifte. Nogle dage sover hun kun en times lur i stedet for to timer til formiddag. Grøden får hun cirka en time efter, at hun er vågnet:

Dagsrytme:
(04.00: Amning og sover videre) – Ikke hver nat
06.00: Amning og sover videre
08.00: Godmorgen
10.45-12.45: Formiddagslur (amning inden).
13.45: Grød (fuldkornsgrød købt som færdigblanding tilsat frugtmos)
15.45-16.45: Eftermiddagslur (amning inden)
17.45: Grød (fuldkornsgrød købt som færdigblanding tilsat frugtmos)
19.30-20.00: Aftenlur (amning inden)
22.00: Godnat (amning inden)
00.00: Amning

Nu til vores udfordringer. Hun starter som nævnt om under to måneder i vuggestue, og det er ikke så let for mig at tage med hende, så hun kan amme hos mig. Derfor skal vi til at have noget mere mad i hende. Vi har forsøgt os med tykkere grød, men det er hun ikke så stor fan af. Derudover har ...

Annonce

... vi prøvet både kartoffelmos, gulerodsmos og ærtemos, og ingen af disse ting gider hun spise. Hun reagerer ved at lave brækreflekser og rynke på næsen. Det samme gjorde hun i starten, da vi serverede sveskemos for hende direkte på ske, men da vi begyndte at blande sveskemosen i hendes grød, blev det hendes livret. Derfor tror vi, at det primært er grundet konsistensen, at hun ikke gider kartoffelmos og grøntsagsmos.

Fordi hun ikke har gidet de forskellige grøntsagsmos, har hun fået grød hele tiden (majs- og hirsegrød og så er vi lige startet op på smagsprøver af havregrød). Der er dog begyndt at komme flere dage nu, hvor hun heller ikke rigtigt gider grøden, og hun spiser sjældent en hel portion lige for tiden. Vi mistænker, at hun er begyndt at kede sig med maden.

Er det nu, vi skal til at introducere fingermad til hende? Hun kan ikke selv sidde i en højstol endnu, hun har ingen tænder, og med grøden plejer hun at sluge den direkte næsten uden at smage på den. Vi er derfor bange for, at vi med fingermad risikerer, at hun får maden galt i halsen. Du har til andre skrevet, at de kan forsøge med blødt frugt, men kan du komme med konkrete eksempler på mad, som vi kan begynde at give hende?

Det var en meget lang tekst for få spørgsmål, men så kender du alle informationer. Vi håber, du kan komme med nogle råd, så vi kan komme videre med maden til vores datter, så hun kan trappe meget ned med amningen og være klar til vuggestuen.
Slutteligt skal det siges, at jeg har forsøgt at fjerne amningen inden hendes aftenlur, og det resulterede i, at hun spiste mere ved mig om natten. Hun bruger mig som sut, og især om natten kan det ikke undværes, da hun ikke vil tage rigtig sut.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Mor til Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.