Brev:
Madrutiner inden opstart i vuggestue
10. april 2021
Alder:
6 mdr.
Madrutiner inden opstart i vuggestue
Hej Helen,
Først og fremmest tusind tak for en rigtig god og vejledende hjemmeside. Vi har tit fundet svar på vores udfordringer blandt de mange andre henvendelser. Nu håber vi dog, at du kan hjælpe os lidt mere specifikt 😊
Vores datter er 6,5 måneder gammel og begynder om under 2 måneder i vuggestue (når hun er 8 måneder og 1 uge gammel). Hun er blevet fuldammet, til hun var 4 måneder gammel. Da hun var knap 4 måneder gammel, begyndte hun at spise meget mere hos mig om natten, og vi vurderede derfor, at hun var klar til at starte på lidt grød og smagsprøver. Smagsprøver startede vi derfor op på, da hun var 4 måneder gammel, men efter få dage ødelagde det både hendes mave og hendes søvn. Derfor udskød vi det cirka 3 uger mere. Hun har nu spist grød i over halvanden måned, og hun får to måltider dagligt (middag og aften).
Hendes dagsrytme ser cirka sådan her ud – tidspunkterne kan dog skifte. Nogle dage sover hun kun en times lur i stedet for to timer til formiddag. Grøden får hun cirka en time efter, at hun er vågnet:
Dagsrytme:
(04.00: Amning og sover videre) – Ikke hver nat
06.00: Amning og sover videre
08.00: Godmorgen
10.45-12.45: Formiddagslur (amning inden).
13.45: Grød (fuldkornsgrød købt som færdigblanding tilsat frugtmos)
15.45-16.45: Eftermiddagslur (amning inden)
17.45: Grød (fuldkornsgrød købt som færdigblanding tilsat frugtmos)
19.30-20.00: Aftenlur (amning inden)
22.00: Godnat (amning inden)
00.00: Amning
Nu til vores udfordringer. Hun starter som nævnt om under to måneder i vuggestue, og det er ikke så let for mig at tage med hende, så hun kan amme hos mig. Derfor skal vi til at have noget mere mad i hende. Vi har forsøgt os med tykkere grød, men det er hun ikke så stor fan af. Derudover har vi prøvet både kartoffelmos, gulerodsmos og ærtemos, og ingen af disse ting gider hun spise. Hun reagerer ved at lave brækreflekser og rynke på næsen. Det samme gjorde hun i starten, da vi serverede sveskemos for hende direkte på ske, men da vi begyndte at blande sveskemosen i hendes grød, blev det hendes livret. Derfor tror vi, at det primært er grundet konsistensen, at hun ikke gider kartoffelmos og grøntsagsmos.
Fordi hun ikke har gidet de forskellige grøntsagsmos, har hun fået grød hele tiden (majs- og hirsegrød og så er vi lige startet op på smagsprøver af havregrød). Der er dog begyndt at komme flere dage nu, hvor hun heller ikke rigtigt gider grøden, og hun spiser sjældent en hel portion lige for tiden. Vi mistænker, at hun er begyndt at kede sig med maden.
Er det nu, vi skal til at introducere fingermad til hende? Hun kan ikke selv sidde i en højstol endnu, hun har ingen tænder, og med grøden plejer hun at sluge den direkte næsten uden at smage på den. Vi er derfor bange for, at vi med fingermad risikerer, at hun får maden galt i halsen. Du har til andre skrevet, at de kan forsøge med blødt frugt, men kan du komme med konkrete eksempler på mad, som vi kan begynde at give hende?
Det var en meget lang tekst for få spørgsmål, men så kender du alle informationer. Vi håber, du kan komme med nogle råd, så vi kan komme videre med maden til vores datter, så hun kan trappe meget ned med amningen og være klar til vuggestuen.
Slutteligt skal det siges, at jeg har forsøgt at fjerne amningen inden hendes aftenlur, og det resulterede i, at hun spiste mere ved mig om natten. Hun bruger mig som sut, og især om natten kan det ikke undværes, da hun ikke vil tage rigtig sut.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Mor til Ida