Brev:
Aktivering og opstart af grød
4. april 2021
Alder:
4 mdr.
Aktivering og opstart af grød
Hej Helen,
Og god påske :-)
Nu bliver vores datter om få dage 4 måneder og i den forbindelse vil vi gerne starte op på grød eller mos.
Hun viser stor interesse for mad - har hele tiden hånden i munden, åbner munden når vi spiser, savler rigtig meget og kigger meget på vores mad. Hun har den sidste uges tid fået lov til at slikke lidt på en stang agurk, når vi har spist aftensmad - til stor interesse for den unge dame. Hun er 100% flaskebarn.
Vi har været ude og købe økologisk boghvedemel, hirsemel, quinoamel og majsmel som vi vil bruge til grød. Derudover har vi lavet lidt pære/sveskemos, æble/sveskemos, ren æblemos, ren sveskemos, ren pæremos til fryseren i små isterninger (godkendt isterningbakke til mad) som vi vil bruge på sigt til topping.
Hvordan starter vi op? Min tanke er at starte op med ren grød til frokost og så 3-4 skefulde det første stykke tid.
Hvordan vil en dagsplan i forhold til flasker og grød se ud? Hun sover 3 lure om dagen - nogle gange 4 hvis hun står meget tidligt op. Normalt vågner hun omkring 6.30-7 og kommer i seng omkring 20.30-21.
Hvornår skal der topping på grød og hvornår øges der til 2 måltider (mos til aften) og flere skefulde pr. måltid?
Derudover er vi lidt i tvivl i forhold til aktivering af hende?
Hun er nu vågen i ca. 2-2 1/2 time pr. vågen periode, men hvor lang tid i denne periode skal vi aktivere hende og hvor lang tid skal hun ligge for sig selv og observere og se verden på egen hånd? (Ligge på legetæppe alene eller sidde i stol og se på mor ordne vasketøj, lave mad osv - altså uden direkte kontakt/pludren)
Vi vil jo gerne gøre det så godt som muligt og få aktiverer hende nok.
Lige pt. laver vi følgende øvelser og ting med hende når hun er vågen (udover mad og skifte ble)
- cykle med ben
- triller fra side til side
- synger sange med fagter (hjulene på bussen, lille Peter edderkop osv)
- hænger på hovedet/leger flyvemaskine
- ligger på maven foran spejl eller klaver (måtte hun kan trykke på med hænderne som siger lyde)
- læser højt fra bøger med dyrelyde (det elsker hun)
- øver i at komme op og sidde og stå (hun vil konstant stå op - hun prøver hele tiden selv at sætte sig op ved at lave en “lille mavebøjning” så det hjælper vi hende selvfølgelig med, da hun selv viser tegn på dette.
- laver krydsbevægelser med arme ben
- laver et par kolbøtter pr. dag
Er der andet som vil være godt for hende nu og hvor lang tid skal vi lave motorik-øvelser med hende pr. vågen periode? Vi ønsker at støtte hendes udvikling på bedste vis, men vil heller ikke overanstrenge hende.
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Mor og far