Spørgsmål om mad efter 1års undersøgelse

2. april 2021

Alder:
12 mdr.

Spørgsmål om mad efter 1års undersøgelse

Hej Helen

Tak for alle dine tidligere breve, som har hjulpet meget herhjemme!

Vores datter er nu fyldt 1 år, og der har selvfølgelig fuldt en 1 års undersøgelse med af hende, og dertil har jeg nogle spørgsmål til dig :)

Vores datter er fortsat i stor udvikling og det er så dejligt. Omkring hendes 1 års fødselsdag gik hun, flere dage efter hinanden, 5 - 6 skridt, men det er som om det alligevel er gået lidt for stærkt for hende og hun går nu med os i hånden eller med ting, faktisk rigtig meget med ting, hendes højstol, barnevognen, klapvognen, ja det meste får en tur rundt omkring herhjemme :) hun er også begyndt at spise i dagplejen, dog kun frokost og kun et kvart stykke bondebrød, men det er rigtig godt.

Vi snakkede med lægen omkring at vi syntes hun er blevet meget selektivt spisende, og dertil svarede hun "Ja selvfølgelig, hendes spisevaner vil ændre sig mange gange jo ældre hun bliver". Vores datter vil ikke længere have fem måltider om dagen som hun ellers har spist (morgen, formiddag, middag, eftermiddag og aften). Lægen sagde at det behøver hun heller ikke, og vi skulle stole på hun spiser når hun er sulten. Ifølge hendes fødselsvægt skulle hun veje 9400 gr, men vejer 10900 gr. Lægen sagde at vi skulle tænke over hvad hun får at spise da hun lægger på kanten til at være en smule overvægtig. Vores datter er blevet MEGET stædig, og dette gør sig også gældende i form af hvad mad hun vil have at spise.

Tit vil hun hænge på vores arm og spise (udover aftensmaden, her sidder hun i sin højstol og spiser faktisk okay, men det er som om hun har "for meget ild i numsen" i løbet af dagen, og så er det måske bare hyggeligt og trygt at hænge hos far og mor. Hun har også været en ...

Annonce

... del syg sidden hun startede i dagpleje. Efter første sygdom gik der 1,5 uge, så var hun syg igen og begyndte at få hosteanfald om natten og lægen mener det er astma og hun får medicin før sengetid og natten efter behov. Hun er nogenlunde ovenpå igen, men hoster stadig om natten)

Sundhedsplejesken fortalte os at børn i 1 års alderen bliver mere selektive og mere småtspisende fordi de ikke skal tredoble sin vægt mere, og det kan være normalt at de falder én vægtkurve i 1 års alderen. Nogle dage har hun ikke rigtig lyst til morgenmad og formiddagsmad, men spiser så en ordentligt portion til frokost og når faktisk sjældent frokosttid før hun bliver irritabel fordi hun er sulten. En smule til eftermiddag og en, nogen dage hvad der er en kæmpe portion for hende, til aftensmad.

Det skal siges at hun, da hun startede i dagpleje, kun fik tre måltider om dagen fordi hun ikke ville spise der, og vi fysisk ikke kunne nå at give hende flere måltider hjemme og hun tog på alligevel. Hun er så begyndt at spise frokost der og får så fire måltider om dagen. Det er mig en gåde hvordan hun har kunne tage sådan på, så det må vel her betyde at hun selv styre det, at regulere?

Mine spørgsmål til dig:

- hvis ikke maden behager damen og derfor ikke vil have noget, hvordan kan jeg så få hende til at spise det, uden at skal til at gå ud efter noget andet (jeg vil helst ikke have at hun kan få mig til at gå ud og diske op med noget andet)

- hun har heller ikke den samme lyst til at smage på nye ting mere eller putte i munden. Hun holder sig gerne til det der er trygt for hende at spise. Hvordan kan vi få hende til at smage på noget nyt?

Jeg håber det er til at finde rundt i :)

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder