Natteroderi og udtrapning af flaske

8. marts 2021

Alder:
12 mdr.

Natteroderi og udtrapning af flaske

Hej Helen,

Så har vi behov for hjælp igen igen.

Min datter er lige fyldt 1 år her i februar. Hun han de sidste mange måneder haft to lure i løbet af dagen. En kl 10-11.30 og en kl 15-16.30. Hun er blevet puttet med flaske til hendes lure. Herudover får hun flaske inden hun bliver puttet til natten som var kl 20. Hun plejede at sove til ca kl 3-4 stykker også blive tilbudt flaske igen for at sove videre til kl 6.30.

Men de sidste to uger har min datter ikke ville have sin eftermiddagslur og har været lys vågen og meget meget svær at putte til trods for forskellige forsøg. Vi tænkte derfor at det var vores datters signal om hun kun havde behov for en lur i løbet af dagen. Vi prøvede derfor i et par dage langsomt at trappe hendes ene lur op til at ligge kl 12. Det gik faktisk rigtig fint og hun kan nu sagtens være vågen indtil kl 12 hvor vi så putter hende med en flaske. Hun spiser ca 140 ml. Her sover hun ca 1,5-2,5 time.

Vi har ligeledes også rykket hendes puttetidpunkt til natten til kl 19.30. Hun falder hurtigt i søvn til sin natflaske og drikker ca 140 ml. Min datter bliver altid puttet med sin bamse og en sut og har altid sovet ret godt om natten uden det store natteroderi. MEN efter hendes rytme har ændret sig og vi har lavet om i det hele vågner min datter konstant i løbet af natten. Hun plejer allerede at vågne op kl 22-23 ...

Annonce

... hvor hun tydeligvis er træt, men græder og kan ikke finde ro. Vi tager hende nogle gange ind til os men her kan hun heller ikke finde ro. Og græder og er mega træt men kan ikke komme videre i søvnen. Dette står på indtil kl ca 2.30 hvor hun endelig falder i søvn til en flaske da det er det eneste som giver ro. Hun sover så til 4.40 hvor hun igen vågner og er urolig og får igen en flaske og sover videre til 6.30-7.

Mit spørgmsål går på hvordan vi kan hjælpe hende videre i søvnen uden alle de flasker? Jeg vil så gerne have trappet alle flaskerne ud inden hun starter i vuggestue til maj. Men jeg kan godt blive i tvivl om hvordan det gøres bedst og hvad vi skal gøre istedet for. Det er både flasken om dagen, aftenen og natten vi øsnker fjernet. Men vi er selvfølgelig også ambivalente da vores datter er så ked og urolig om natten at det eneste som giver ro er flasken..

Vi har været til ørelægen for at udelukke om det kunne være ørerne som generede om aftenen. Det var det ikke. Lægen kan heller ikke finde noget. Dog har hun haft lidt hård mave - kan dette være en grund til natteroderiet/gråden? Og hvad kan vi gøre for at hjælpe hendes mave på vej?

Vi har også prøvet at holde alle aftaler på afstand og bare give hende ro - men dette har heller ingen effekt.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev :-)

Venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina