Brev:
Mad og rytme - del 3
3. marts 2021
Alder:
7 mdr.
Mad og rytme - del 3
Hej Helen
Tak for dit forrige svar - det var meget brugbart :)
Jeg har igen lidt opfølgende spørgsmål. Men først en lille opdatering:
Jeg er begyndt at putte ham i egen seng, når han virker klar og oftest går det mega godt. Jeg lægger ham, putter dynen om ham og giver ham flasken. Når han har spist det han vil, får han sutten og jeg synger lidt - og BUM så sover han :) Det har virkelig gjort en forskel.
Jeg har et spørgsmål ang. mad om aftenen og natten.
Vi giver ham et drømme måltid ca. 22-22.30, men ofte spiser han ikke super meget, max 70-100 ml. Det resulterer så i at han nogle gange vågner tidligt igen - allerede ca. kl. 1. Efter forsøg på at få ham til at sove igen (giver ham sutten og holder hånden på ham), ender vi med at give ham endnu en flaske. Her spiser han lidt mere, 100-120 ml. og falder i søvn. Herefter sover han til 05.45-06.00. Vi synes det er lidt tidligt at stå op, men hvis han trives bedst sådan er det jo bare sådan det er.
Nå, nu til spørgsmålet; Det er fint nok for mig at han spiser så tidligt om natten, men så bliver jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre ift. mad om morgenen. Han får havregrød når han står op og så var jeg ellers begyndt at droppe flasken til fordel for frugt og mos, men når det er så mange timer siden han har fået mælk, har jeg nogle gange nu givet ham en flaske inden formiddagsluren (spiser 50-100 ml).
Er det ok - eller vil han godt kunne "klare sig" uden mælken, når det er så mange timer siden sidst?
Og til et spørgsmål om puttetidspunket. Du har tidligere nævn at efter den sidste lur vil han kunne holde sig vågen ca. 4 timer. Nogle gange vågner han ca. 16.00 og så virker han allerede træt kl. 19. Er det ok? Han viser næsten altid tegn på at være putteklar omkring kl. 19, så der er rutinen ret fast. Han sover rigtig godt i løbet af dagen - altid sammenlagt 4-5 timer. Derfor undrer det mig også lidt at han allerede er klar til nat der?
Maven er begyndt at drille igen - trykken, uro og prutter der virker til at give ubehag. Vi har derfor sat movicolen gradvist op fra 1/4 til 1/2 brev dagligt. Det var 1/2 brev vi oprindelig startede på, da han var 2 måneder. Jeg undrer mig bare over at han stadig trykker (ikke voldsomt meget), men det virker som om der bare er noget der ikke rigtig vil med ud. Han er stadig ikke ked af det, når der så kommer noget, og ofte er der afførringen flere gange dagligt i små portioner.
Du nævnte også at movicolen ikke måtte tælle med i væskeregnskabet, men vi har altid blandet det i aftenflasken (det fik vi at vide var ok). Er det forkert at gøre sådan?
På forhånd tak,
Med venligt hilsen
Mor