Dagsplaner for Tvillinger på 7md, samt natflaske eller vand?

2. marts 2021

Alder:
7 mdr.

Dagsplaner for Tvillinger på 7md, samt natflaske eller vand?

Hej Helen

Vi har et sæt tvillinge piger på knap 7md. og efter de er begyndt at få 3 hele måltider for nydelig, er der sket ændring i pigernes rytme, hvad giver spørgsmål og udfordringer til hvordan vi så kan skrue dagen/nætterne sammen og arbejde os videre til noget der fungere for os alle herhjemme.

Alt er jo konstant i udvikling, og vi oplever nu at pigerne sover længere igennem natten, og nogle gange helt til om morgen.
Men her er stadigvæk en del uro igennem natten, hvad jo er forventninger med så små børn, også to - da de ofte har brug for hjælp til at sove videre eller sut på skift igennem natten, samt evt flaske, hvad giver meget vågentid for os, da hver flaske tage 1times tid pr barn pga refluks udfordringer.

Vi kan ikke nemlig ikke bruge drømmeflaske/give flaske liggende, da vores piger har refluks (mild form), så ikke noget der betyder for deres vægt og trivsel (basser på 9,5kg). Men nok til at hvis vi ikke bøvser dem godt af og sidder med dem til det er løbet ned, så vågner de og er meget urolige eller flitsbuer, og gylper, og vi må starte forfra med putningen. På en god dag tager det 1 lille time at give flaske og få puttet til de sover, en mindre god dag hvor refluksen driller, kan tage flere timer - børnene er ofte ikke kede, men tydeligvis generet og vil egentlig rigtig gerne sove. Vi forstille os det bliver nemmere med den del, når de får mindre mælk - og ellers er det ønsketænkning.

Du skriver i mange breve det med en flaske til natten der omkring kl 23-24, for at de ikke vågner midt på natten. Ville det give mening hos os at snige dem op af sengen og give dem en flaske der, istedet for at vente på de enkeltvis vågner, eller virker det til at vi er så langt med at sove igennem natten, at vi kan begynd på at tilbyde dem vand i stedet?

Vores sundhedsplejske sag nemlig at de ikke behøver mad om natten mere, og vi kunne nu eller så snart vi selv var klar, begynde at tilbyde dem vand om natten istedet for, så de bare fik væsken. For det skaber godt nok meget uro hvergang og tager jo godt 1time hvergang - skriver jeg lidt træt.
Og hvis du tænker det ville give mening, så er mit spørgsmål, hvor meget og hvordan? Og er det af kop eller flaske?

Sådan ser vores den sådan herud lige nu:
Kl 6-7 pigerne vågner
(gad godt de sov til tidligst kl 7, men er hårdt arbejde at få dem til det, og lige nu, må jeg med hjælp fra slyngevuggen få dem til at sove til 6-7stykker - med blander succes. Dagen fungere bedst når vi ...

Annonce

... starter kl 7 eller efter, så de kun skal have 2lure oftes - og sammensovning med to fungere ikke herhjemme, de får vækket hinanden)

Kl. 7:30 Morgengrød (øllebrød, havregrød, hirseflagergrød, snart skal flerkornsgrød prøves) de er sultne her og får 1,5-2dl grød + et par tsk sveskemos til maven + vand af kop

Kl. 9-9:30 Flaske på 150ml og ud til lur i barnevogn, her sover de ofte godt og ret stabilt på 2timer plus/minus uden eller meget lidt hjælp.

Kl. 12 Frokost af grønssagsmos (variere) og fisk/kød + et par tsk sveskemos til maven, tilsammen svarene omkring 1,5dl + vand af kop og vi er begyndt at tilbyde smagsprprøvelser på fingermad (pops, frugt, grønt, hvad gerne skulle blive til et mellemmåltid når vi kan se de har fanget fidusen, lige nu interessere det dem ikke så meget selv at tage op, men vil gerne smage)

Kl. 14 Flaske på 150ml og ud til lur i barnevogn her sover vi ikke så godt, og kræver at vi er ved vognen klar til at hjælpe videre, dog meget svingende med succes. Her sover de mellem 30min - 1,5time (før hen var det deres lange lur på 2-3timer, men det gør de ikke mere)

Mellem kl 16-17 Aftensmad af grønssagsmos (variere) og fisk/kød + et par tsk sveskemos til maven + vand af kop

Kl. 19 Starter vi på natflasken, og tager omkring en lille time på en god dag ifht vi skal sidde med dem efter flasken og til de er faldet i søvn, og bliver lagt omkring 19:45/20 ish og sover der, på en god dag.

Kl. 6 oftes - Vores ene datter Ella kan godt sove til kl 6 om morgen, hvor jeg prøver at putte hende i slyngevuggen for at se om vi kan få en time mere. Med blandet succes.
Kl. 4-5 oftes - Vores anden datter Nora, har et par enkelte gange sove til kl 6 også, men hun vågne oftes imellem kl 4-5, hvor hun får en flaske på omkring 120-150ml, men pga refluks, tager dette show hurtigt en times tid, det synes jeg er hårdt, og hun er svære at få ril at falde i søvn, da hun allerede har sovet mange timer - noglegange kommer hun i slyngevuggen med det samme, andre gange kommer hun kun i den kl 6, for at prøve at få den time mere.

Kan ikke finde ud af om man bare skulle stå op med dem der, og skabe en rutine ud fra det. Det hele forandres jo hele tiden, men synes det er svært at gennemskue.
Så hvis du har nogle input til hvordan vores dag evt kunne se ud eller afprøve noget, tages det imod med kyshånd.

Håber du har mod på at komme med dit bud ifht vores hverdag.

Tak herfra, og god dag.

Med venlig hilsen
Nora & Ellas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder