Gider ikke rigtig grød/mos

1. marts 2021

Alder:
6 mdr.

Gider ikke rigtig grød/mos

Hej Helen,

Nu er min søn blevet 6 mdr (den 18.2). Vi har kørt smagsprøver fra han var 5 mdr, fordi han var/er meget interesseret i hvad vi spiser. Nogle måltider er gået fint. Vi har prøvet med grød og grøntsagsmos toppet med frugtmos. Ofte ender måltiderne i hyl og skrig. Vi har forsøgt at holde pause i nogle dage, men nu hvor han er 6 mdr, tænker jeg jo også, at han skal ordentlig igang. Han er super interesseret i hvad jeg putter i munden og lader ham også bare smage, hvad vi får.

Vi forsøger at han får noget i hænderne at tygge på, men han har endnu ikke lært at få det tilbage i munden, så alt kommer blot ud igen. Når skeen med grød/mos kommer vender han blot hovedet væk også selvom jeg forsøger at tilføre det smag fra vores mad. Og så lige pludselig vil han gerne spise og kan så spise 1 ...

Annonce

... dl grød eller mos.

Jeg kan jo sagtens tænke mig til, at han om 6 mdr spiser mere normalt, men hold nu op, hvor er det bare en frustrerende proces og virkelig et projekt hver gang vi tænker at det er tid til et måltid. Vi forsøger at skabe rutine omkring, hvornår han bliver tilbudt mad samt, at han ikke må være for sulten, træt eller mæt.

Jeg har din bog om mad og forsøger at følge alle de råd du skriver om.
Skal vi blive ved med at tilbyde ham grød/mos og evt presse ham lidt ind imellem til at spise eller må vi være tålmodige og bare afvente, at han forhåbentlig snart lære at tygge og synke, så han kan spise sådan. Virker i hvert fald som han bare gerne vil selv, hvilket er fint med mig, hvis bare der kom lidt ned i maven :)

Mange hilsner en mor, der synes, at denne fase er noget hård ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"