Brev:
Gider ikke rigtig grød/mos
1. marts 2021
Alder:
6 mdr.
Gider ikke rigtig grød/mos
Hej Helen,
Nu er min søn blevet 6 mdr (den 18.2). Vi har kørt smagsprøver fra han var 5 mdr, fordi han var/er meget interesseret i hvad vi spiser. Nogle måltider er gået fint. Vi har prøvet med grød og grøntsagsmos toppet med frugtmos. Ofte ender måltiderne i hyl og skrig. Vi har forsøgt at holde pause i nogle dage, men nu hvor han er 6 mdr, tænker jeg jo også, at han skal ordentlig igang. Han er super interesseret i hvad jeg putter i munden og lader ham også bare smage, hvad vi får.
Vi forsøger at han får noget i hænderne at tygge på, men han har endnu ikke lært at få det tilbage i munden, så alt kommer blot ud igen. Når skeen med grød/mos kommer vender han blot hovedet væk også selvom jeg forsøger at tilføre det smag fra vores mad. Og så lige pludselig vil han gerne spise og kan så spise 1 dl grød eller mos.
Jeg kan jo sagtens tænke mig til, at han om 6 mdr spiser mere normalt, men hold nu op, hvor er det bare en frustrerende proces og virkelig et projekt hver gang vi tænker at det er tid til et måltid. Vi forsøger at skabe rutine omkring, hvornår han bliver tilbudt mad samt, at han ikke må være for sulten, træt eller mæt.
Jeg har din bog om mad og forsøger at følge alle de råd du skriver om.
Skal vi blive ved med at tilbyde ham grød/mos og evt presse ham lidt ind imellem til at spise eller må vi være tålmodige og bare afvente, at han forhåbentlig snart lære at tygge og synke, så han kan spise sådan. Virker i hvert fald som han bare gerne vil selv, hvilket er fint med mig, hvis bare der kom lidt ned i maven :)
Mange hilsner en mor, der synes, at denne fase er noget hård ;)