Spise selv uden hjælp

25. februar 2021

Alder:
11 mdr.

Spise selv uden hjælp

Hej Helen

Jeg skriver til dig igen, her, i et andet brev for at adskille mine spørgsmål (:

Vores datter havde en periode hvor hun kun selv ville spise. Efter hun er startet i dagpleje (hun har gået der en måneds tid) er det som om hun ikke rigtig har overskud eller lyst til selv at spise, der ryger måske få hapser ned eller slet ingen og vi giver hende resten imens hun er fordybet med fingrene i maden eller vand som hun har spildt på bordet.

Hun var også blevet god til at spise med gaffel, men den bliver også skubbet ned fra bordet ligesom hun gør med maden (jeg ved det er en naturlig del af hendes udvikling, så vi er ret rolige i det) (: men altså heller ikke gaflen gider hun at bruge lige nu, måske det er en fase?

Hvis hun får lov at fordybe sig i og udforske pålægspakkerne, smørret, leverpostejen, ja hvad vi finder på at give hende til de forskellige måltider, så åbner hun munden og vil gerne have mad, men hun bruger altså mere tid på at undersøge og ikke spise selv, og vi må som sagt give hende mad for at der kommer noget ind, er dette også bare en fase?

Jeg tænkte på hvilke alder børn har, når de helt selv spise uden hjælp fra mor og far og jeg har dertil nogen spørgsmål til dig (:

- Er det okay at hun er fordybet i maden altså pålægspakkerne, smørret ...

Annonce

... og leverpostejen, hvad hun nu får at spise og vi så giver hende mad mens? altså jeg tænker der skal noget ind

- Hvornår skal hun kunne spise sig mæt uden hjælp fra os? her kan jeg godt mærke jeg er lidt bekymret fordi vores datter altid har haft mere travl med andre ting end at spise.

- Vi har fået os fortalt af vores omverden, at vi nok skal begynde at opdrage lidt på hende i forhold til måltiderne, fortælle hende hvad vi forventer af hende, at nu skal hun spise og hvis ikke hun selv tager noget mad og giver tegn til at hun vil have noget skal vi tage hende ned fra høj stolen og prøve igen til næste måltid. Jeg er her meget i tvivl om hvad og hvor meget vi kan forvente af hende og om det er rigtigt at være så "kontant" overfor hende når hun kun er 11 mdr.?

- Tit virker det ikke som om at hun er MEGET sulten, kan det være derfor at hun ikke tager mad i munden men smider den på gulvet eller kigger rundt for at finde på andre ting at lave?

- Jeg bekymre mig også en del om, om den mad hun får ind med vores hjælp, om hun selv vil spise den mængde når hun spiser uden hjælp fra os. Jeg håber jo at hun vil det, for jeg tænker jo ikke at hun spiser noget hun ikke har brug for?

Jeg håber jeg fik stillet mine spørgsmål så de er til at forstå (:

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.