9 mdr og døgnrytme - part II

22. februar 2021

Alder:
9 mdr.

9 mdr og døgnrytme - part II

Hej igen Kære Helen,

Tak for dit svar, vi vil helt sikkert prøve med den dagsplan du sætter for dagen. Men vi har bare nogle få spørgsmål til det du skriver.

Hvordan tilbereder du din havregrød? Grunden til jeg spørg er, at jeg godt kan tvivle på om jeg laver så simpelt en ret, forkert måske og derfor kan den lille ikke lide den.

Når vi giver ham diverse Semper retter, må vi så give direkte fra tuben eller skal det gives via en ske? Hvis nu det ikke er blevet blandet med en anden ret.
Du skriver: “Ja, han må gerne få færdiglavet babymad fra f.eks. Semper. Det kan være middagsretter, som passer til hans alder, eller det kan være f.eks. frugtmos og bærmos, som du giver ham som mellemmåltid”.

Hvis han nægter at indtage sin rugbrødsmad, er det så her at jeg giver ham fx Semper med laks? Som det eneste. Jeg vil gerne bedre forstå graden af hvor meget Semper jeg kan give, uden at det bliver for meget. Så spørger en sidste gang, lidt mere konkret :)

Semper kan blandes med retter der passer med dem vi selv laver, fx spagetti eller havregrød om morgenen. Men hvad med færdiglavet spagetti fra Semper som alene ret til aftensmad? Eller færdiglavet frugtmos fra Semper bare som dressert efter sin frokost? Eller er det altsammen kun til brug af ...

Annonce

... tilfælde af hvis vi blander det??
Jeg håber ikke at have forvirret dig for meget Helen, tusinde tak for din tid.

I forhold til at få ham til at sove, så nævner du køreposen som en mulighed samt at give ham flasken imens han ligger i sengen med støtte til hovedet. Men jeg tænker så, at hvis han fx får sin flaske i sengen og drikker enten halvdelen eller den hele og stadig ikke sover af sig selv. Kan jeg så gøre dette, at jeg giver ham sutten og nussekluden og dernæst går ud af værelset og så lader ham snakke med sig selv og dernæst lader ham græde (så han bliver yderligere træt). Er det fint? Kan jeg med god samvittighed lade ham græde sig en smule hen imod søvnen? Det virker nemlig nogle gange, hvad kan det dårlig udfald af dette blive? Hvis det ikke virker.

Når du skriver :” Tilbydes evt. lidt mme af en kop eller en lille flaske her - og puttes til dagens 2. lur ca. kl 12 “
En lille flaske? 50ml eller 100? Han må ikke får 100 ?
Og hvornår vil du mene brugen af antal gange om dagen skal mindskes?
Og hvornår stopper man endelig helt med brugen af flasken? Hvor mange mdr er man?

Jeg spørger fordi det er første gang at han er på flaske. Og jeg ved ikke hvad man gør i sådan en situation hvor jeg ikke ammer længere.

Mange varme hilsner.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder