9 måneder og døgnrytme

21. februar 2021

Alder:
9 mdr.

9 måneder og døgnrytme

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig angående afvisning af amningen. Han er desværre stoppet helt, selvom jeg har prøvet nærmest alt. Nu er han så på flaske.
Vores dreng er nu 9 måneder, 10 dage gammel.
Han er 73cm lang og vejer 8kg.

Så vores spørgsmål er:

Hvordan skal hans døgnrytme se ud?
Hvor mange flasker skal han have om dagen(han får ikke nogen lige nu)?
Jeg ved ikke om han skal have det, når han førhen ammede 2-3 gange om dagen?
Hvordan kan vi komme væk fra at vugge ham i vores arme indtil han sover(vi vugger ham i 10-15min)?
Hvor meget frugt må han spise om dagen? Han får en halv banan og kan nok godt spise en hel og en clementin senere på dagen.
Må han gerne spise klar mad fra “SEMPER” en gang imellem? Han er ret glad for det og vil nærmest foretrække det. Hvad synes du?

Vores dag ser således ud:

-Kl 7:30 havregrød med hjemmelavet frugtmos oven på (som han lige er begyndt at spise de sidste 2 uger og er ikke særlig glad for det, han har ikke ret appetit)han spiser 4-5 skeer. Og børstet tænder og skiftet fra natdragten til almindelig tøj.
-Kl 9 tager han sin morgen lur på ca 45-1time
-Kl 11 røræg(som han er ret glad for)1 hel clementin eller en halv banan efter(most eller i stykker)
-Kl 12 sover han sin formiddags lur 1-2 timer
-Kl 14 spiser han rugbrøds stykker med smør, ost og kylling pålæg.
-Kl 16 sover sin aften lur(1 time ca)
-Kl 18 spiser vi aftensmad, det vi har på bordet(spiser ikke ret meget)
-Kl 19 aftengrød(3 fulde spiseskeer pulver af aftengrød)
-Kl 19:30 gøres klar til sovetid, får børstet tænder, natdragt på, bleskift og en flaske KLAR NAN1 ca 100-200 gr alt efter hvor sulten han er.
-kl 20 faldet i søvn.
-kl23-24 drikker 200ml NAN1 KLAR

Hans soverytme hverdag:

Han får sin sut og sin nusseklud ved ansigtet, vi vugger ham i armene og synger måske en sang indtil han falder i ...

Annonce

... søvn. Det er rigtig rigtig hårdt nu, hvor han er så stor og tung at bære rundt på. Vi vil gerne ligge ham i sengen (sengetremme i hans eget værelse), så han selv falder i søvn. Men vi ved ikke hvordan? Hvis du kunne hjælpe os med det, med dine gode råd, vil det være super godt :-) sådan foregår det med alle hans lure på dagen og hans sovetid på aftenen til morgenen. Dog er vi i de seneste to uger begyndt at lade ham sove udenfor i hans kørepose og der pakker vi ham ind og så sover han med det samme, UDEN AT BLIVE VUGGET og sover i næsten 2 timer hvergang.

Hans spisning:

Han er begyndt at lukke munden meget sammen og afvise maden. Jeg har benyttet mig meget af at give ham færdigt lavet frugtmos fra Semper, hvor jeg vil få ham til at åbne sin mund og have en skål med almindelig mad ved siden af. Når han åbner munden og han tror at det er Semper, så giver jeg ham det almindelige mad. Jeg bruger også hans legetøj til at få ham til at grine og derved åben sin mund, så jeg kan give ham mere mad.
Han drikker vand fra et glas og selv når han er tørstig, så holder han tilbage med at tage en tår og holder øje med om vi skal til at give ham mad IGEN. Han får fingermadder såsom rugbrød, han får lov til at røre maden.

Hvornår skal vi tilbyde ham maden? 15min efter han er vågnet eller senere endnu?

Hvad skal vi gøre anderledes?

TRIVSEL:

Vores dreng er en rigtig glad og smilende barn, hans humør er altid højt og positivt.
Han er meget opmærksom og vil altid søge far og mor når andre er tilstede fx venner og familie. Han bliver badet hvert tredje dag og er glad for at blive badet. Han benytter sig ikke af sutten i dagtimerne, det er kun når han sover.
Han kryber/møver sig i hele hjemmet, han kan stå på alle fire og står så bare stille, men bevæger sig ikke frem endnu. Det nærmer sig.

Vi glæder os til at høre dine tanker :)
Kærlig hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg