Stadig svært at få datter til at spise

14. februar 2021

Alder:
11 mdr.

Stadig svært at få datter til at spise

Hej Helen.

Tak for dine tidligere breve, det har givet mig lidt ro (:

Jeg har brug for dine tanker igen, da det stadig er svært at få vores datter til at spise.

Hun startede jo i dagpleje d. 18/01 hvor hun kun kunne være der en time til halvanden, og så måtte jeg hente hende. Jeg valgte at få et møde med leder og dagplejer, da jeg syntes vores datter reagerede meget voldsomt, ikke ville trøstes af dagplejer (hun kravlede til børnene for at blive trøstet og ville ikke have kontakt med dagplejer) og hun kun kunne være hos hende, de fleste dage, en time.

Jeg har haft hentet min datter siddende i høj stol, hvor hun skreg og hev efter vejret. Dagplejers forventning var at hun skulle kunne sidde ved bordet til alle er færdige (hun sidder der gerne 15 min. hvor hun ikke vil sidde der mere og bliver ked af det. Det syntes jeg jo er helt fint taget hendes alder i betragtning og taget i betragtning af at hun ikke vil spise der og bare kigger på de andre børn). Leder erkendte mig i at børn ikke altid kan sidde ved bordet til alle er færdige og nogen gange slet ikke vil sidde der. Efter afholdt møde har hun den sidste uge kunne være der fra kl. 09 til kl. 14:30 - 15 tiden hvor jeg henter hende glad.

Jeg kan også nu aflevere hende uden hun bliver ked af det og hun vinker farvel til mig.

Hun har igen, torsdag d. 11, fået lagt nyt dræn i venstre øre, da hun stadig havde undertryk og væske. Hendes venstre øre har haft samme tryk og væske siden helt tilbage til slut december, og vi krydser fingre for at det hjælper vores datter denne gang.

Jeg syntes, efter første drænanlæggelse, at vores datter havde lyst til mad faktisk fra samme dag. Hun spise godt de tre dage efter drænanlæggelse og så startede hun dagpleje og begyndte her, som jeg tidligere skrev, ikke at have lyst til mad og var meget pylret.

Hun er jo, som sagt, i dagplejen fra 09 - til 14:30 - 15 tiden. Dagplejer fortæller at hun en enkelt dag har fået lov at give hende lidt mad, men højest 3 rugbrødshapsere. Derudover spiser hun lidt majs, en bid af en kogt gulerod eller broccoli, og måske ...

Annonce

... lidt ostehaps. Til eftermiddag ved 14:30 - 15 tiden er hun begyndt at spise et par skiver banan og gumler lidt på et jordbær.

Vi går hjem fra dagpleje, ved 14:30 - 15 tiden, der har jeg smurt rugbrødshapsere med pålæg (et halvt stykke bundebrød), en ostehaps og vand til, og vi hygger på vej hjem, hun peger, pludre og jeg fortæller hvad vi ser. Hun virker meget sulten her.

Der hvor jeg har mest succes med at få mad i hende, efter hun er startet i dagpleje, er når vi går ture, hun er i naturen og ikke i høj stolen. Hun har rigtig vært ved at overskue maden, særligt efter hun er i dagplejen fuld tid. Hun har, som sagt, kun været der en uge på fuld tid og jeg håber det kun er en fase.

Det skal siges at dagplejemor fortæller at hun observere de andre børn og hun udvikler sig rigtig meget nu. Hun er begyndt at gå meget mere rundt omkring, vi holder hende i hænderne og hun går rundt om møbler og med ting hun finder på at gå med. Hun snakker mere, siger som en hund og en tiger, når vi spørg. Hun elsker at snakke med babyborn, kramme dem og lege at hun giver dem mad.

Der er fuld fart på hendes udvikling og her er jeg ikke bekymret.

Hun vejer stadig 10 kg. og 700 gr. og er 75 cm. lang. Jeg har haft snakket med lægen om hvorfor hun kun spiser så lidt, og hun mener det er fordi vores datter godt ved hun skal passe lidt på vægten, da hun lægger så højt på kurven, og vi ikke skal være bekymret så længe hun udvikler sig som hun skal.

Men hun virker ikke rigtig sulten efter hun er startet i dagpleje og hun kan ikke holde fokus ved bordet (i dagplejen sidder hun fint, men vil ikke rigtig have noget at spise).

Her til mit spørgsmål

- Er det blot en fase at hun spiser som hun gør nu? (hun er også ved at få flere tænder)

- Gør jeg noget forkert, når jeg vælger at hun får lov at spise i barnevognen når vi går tur, eller når vi går hjem fra dagplejen? (jeg vil jo helst have at det er hyggeligt når hun skal spise, end at det bliver en kamp)

- Kan øret stadig spille en rolle på maden?

Jeg håber at jeg kom godt omkring (:

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger