Mad og rytme - del 2

9. februar 2021

Alder:
6 mdr.

Mad og rytme - del 2

Hej Helen

Tak for dit gode og uddybende svar. Der er rigtig mange gode ideer og råd vi vil tage til os og afprøve :)

Jeg har lige et par opfølgende bemærkninger og spørgsmål:

Jeg vil helt sikker prøve at skære lidt ned på grød og mos for at se om det gør en forskel på mælkemængden.
Vi vil også fortsat være fleksible om natten ift. mad og bare følge hans behov. Dog prøve igen med drømmeflasken, når vi går i seng :)

Du nævner at det er vigtigt at maven fungerer - og det arbejder vi virkelig på. Hans mave har altid være træg (ikke hård eller forstoppet). Derfor har han også fået movicol siden han var 2 måneder gammel. Selvom han får movicol (1/4 brev om dagen) virker det stadig, som om at det tager lidt tid for afførringen om at passere og ofte er det med små portioner ad gangen. Det er ikke hårdt, men formeligt. Han brokker sig aldrig eller bliver ked af det.

Vi havde håbet at det blev bedre efter nogle måneder med fast føde, men vi synes ikke der er den store forskel endnu. Vi kunne selvfølgelig godt tænke os på sigt at komme af med movicolen.

Han prutter en del og nogle nætter fornemmer vi også at han er urolig, indtil der kommer en prut og så er der ro igen.

Du skriver også at vi kan prøve med en anden erstatning. Vi giver ham lige nu Nan Sensilac (pga. maven) og har også afprøvet Semper Allomin syrnet - netop for at forsøge med en anden smag - men det synes den lille fyr ikke om! Har du andre gode ideer til en erstatning vi kan prøve, der samtidig er skånsom for maven?

Den generelle trivsel er god (bortset fra maven ind imellem). Han er glad og der er masser af krudt. Gode tissebleer, og han er rigtig god til at drikke vand til måltiderne - så der er selvfølgelig også ...

Annonce

... et væskeindtag. Det er mere næringen i mælken jeg er bekymret for om han kommer til at mangle. Han får selvfølgelig i grød og mos, men det er jo ikke så store mængder. Jeg vil prøve at give lidt sammen med frugtmosen også.

Putningen: Jeg vil prøve at undgå at vugge ham i søvn, så vi får skabt en uhensigtsmæssig vane. Han er altid blevet svøbt, når han skulle sove med god effekt, men nu kan vi godt mærke at han begynder at blive lidt "uvenner" med svøbet, hvilket jeg tænker er meget naturligt i denne alder. Derfor er det en god ide, som du skriver, at lægge hænderne på ham og samle hans hænder, hvis han er urolig.

Når jeg putter om aftenen, synes jeg det kan være svært at finde det helt rigtige tidspunkt at lægge ham ned i egen seng. Det vil vi helt sikkert arbejde mere på! Det er let bare at vente til han sover, men kan sagtens se at det giver mere uro på sigt, fordi han så ikke helt forstår hvordan han så havnede der.

Jeg vil rigtig gerne give flasken i egen seng om natten. Netop for at begrænse aktiviteten. Vi eleverer sengen - men hvad med bøvser? Er det ok bare at droppe dem? Også ift luft i maven?

Et sidste spørgsmål i denne omgang:

Han er super glad for at putte med en lille nusseklud. Jeg kan tydelig mærke at det gør en forskel for ham om han har den ved hovedet eller ej, når han skal falde i søvn, både aften og nat.

Men hvordan er det nu lige med det?? Må han sove med den nu eller anbefaler man stadig at lade være? Jeg plejer at tage den fra ham igen, når han så sover, men synes jo også det er synd, hvis det giver ham tryghed. Nogle gange er det smuttet, hvis jeg er faldet i søvn inden. Det er en flad nusseklud på ca. 25x25 cm.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.