Brev:
Modermælkserstatning - ondt i maven?
25. januar 2021
Alder:
2 mdr.
Modermælkserstatning - ondt i maven?
Hej Helen,
Og endnu engang tak for dine brugbare svar på tidligere spørgsmål.
Vi kæmper stadig med vores datter og søvnen. Tit er vi vågne fra 19-01 om natten stadig og vi kan bare ikke få hende til at falde til ro. Hverken vugge, svøb, mad, barnevogn eller autostol kan få hende til at sove.
Hun er et flaskebarn og derfor er mit spørgsmål om det evt. kan skyldes problem med den modermælkserstatning hun får?
I starten fik hun allomin syrnet, men hun havde sjælendt afføring, så efter råd fra sundhedsplejerske har vi prøvet lactulose. Hun får ca. 3 ml om dagen. Det hjælper og hun har ca. afføring 1 gang om dagen.
Dog “prutter” hun meget af sin afføring ud, så det kommer med meget kraft og er meget tyndt og grønligt.
Et vennepar har haft lignede problemer med at få deres barn til at sove, men det hjalp for dem at skifte til NAN - en blanding af NAN pro og NAN sencilac.
Da det havde hjulpet for dem, tænkte vi også at prøve for at se om det kunne give os lidt ro om aftenen, men uden held.
Vi er dog ikke gået tilbage til allomin syrnet, da vi ikke vil “ødelægge” at hun nu har daglig afføring.
Generelt virker det til at hun har meget luft i maven - prutter rigtig meget. Bøvser under hvert måltid. Når hun presser er det ofte med lidt klynkeri eller gråd.
Vil det hjælpe os at prøve at skifte modermælkserstatning igen? Og hvad skal vi i så fald prøve? Ville det evt. kunne give lidt ro? Hvis det skyldes mavepine. Det er kun om aftenen at vi har problemet. Om dagen sover hun fint og godt i barnevogn og tager ca. 3 lure mellem 10-18 på alt mellem halvanden til 3 timer.
Hun tager fint på, så det er ikke et spørgsmål om sult.
Hilsen