Drænanlæggelse og mad

13. januar 2021

Alder:
9 mdr.

Drænanlæggelse og mad

Hej Helen (:

Tak, fordi du beroligede mig med at det ikke er forkert vores datter har fået mad hos os og i køkkenet med en smule afledelse (:

I morgen skal hun have lagt dræn, og jeg mere end glæder mig til, forhåbentligt, at få min glade datter tilbage og i den anledning har jeg nogen spørgsmål til dig (:

Jeg har forsøgt, som du anbefalede mig, med både lidt saft og forskelligt, men hun vil kun have vand, og at give hende mad hvor hun var nogenlunde smertedækkende og her har jeg forsøgt med at sætte hende i den høje stol ved bordet. Dette er lykkedes mig MEN, kun hvis hun får sin ynglings mad - pølser (grill pølse) og agurkeskiver

Hun ELSKER simpelthen pølser og agurkeskiver og dette tror jeg kun er en fase (hun har tidligere haft en fase hvor hun kun ville spise frikadelle).

Hun spiste jo rigtig godt af rugbrød med forskelligt pålæg og smøreost, faktisk til tre måltider om dagen formiddag, frokost og eftermiddag, og det var lige før jeg også måtte servere det til morgenmad fordi det var det eneste hun ville have, og det er jo ikke det værste, faktisk var jeg rigtig glad for det, for på den måde kunne jeg sikre hende variation på rigtig mange måder, hun ville bare have rugbrød og så bestemte jeg pålægget. Det er nu som om hun har fået nok af rugbrød.

Da hun lige nu kun vil spise pølser og gumle på agurk, forsøger jeg med kartofler til både kogte og ovnkartofler, pasta, sovs, ris har jeg forsøgt uden held, grøntsager. Fisk har jeg også prøvet, og kødsovs vil hun engang imellem, men det er ikke meget der kommer ind. Hun spiser kun pølser og det er der jo ikke det store variation i.

Jeg har prøvet med pålæg hun aldrig har smagt sammen med noget jeg ved hun kan lide, så hun på den måde har lidt trygt at spise sammen med det nye, men hun kan simpelthen forlade bordet uden at have indtaget noget og jeg venter her til næste måltid og forsøger igen. Jeg kan godt mærke hendes stædighed, og skemad har jeg slet ikke held med. Vi må intet give hende, så jeg tænker du kan hjælpe mig med noget som kunne være godt at give hende, også til morgenmad, som hun selv kan spise.

Hun er jo selvfølgelig også syg, men jeg kan se at hun frivilligt er med på at nu spiser vi, hvis hun bare får hvad hun vil have - pølser.

Ved alt andet end pølser starter hun med at lave en jeg-vil-ikke-have-noget-at-spise-scene, indtil hun får det at spise der nu passer hende, og jeg viser hende at det er det vi spiser ved at muntre hende op med mam-mam, det smager rigtig godt og dejligt, ...

Annonce

... og vise hende at jeg nyder maden, at det kunne gøre at hun ville spise bare lidt, men hun er stædig, og hun giver sig ikke. Det kan selvfølgelig også bare være, fordi hun er syg, vi spiser jo også kun noget vi rigtig godt kan lide hvis vi er syge og ingen appetit har, så jeg kan jo være heldig det bare er det, men hvad jeg har læst i breve andre har sendt dig, er jeg ikke ene om at stå med et stædigt barn, men jeg er heller ikke interesseret i at hun finder ud af at, hvis ikke hun spiser så henter jeg livretten.

Efter så lang en periode hvor hun har spist hos os og i køkkenet (hvor jeg kan se hun hygger sig rigtigt fordi det er anderledes end det vi ellers gør) vil jeg jo rigtig gerne have hende tilbage til bordet på en god måde uden hun bliver ked af det og vil være hos os.

Mine spørgsmål til dig er:

- skal hun have sin vilje med maden, hvis det bare er en fase?

- skal jeg lige nu acceptere, at der ikke ryger meget ned fordi hun selv kun vil spise og at hun ikke har lyst til mad på alle måltider (dette har jeg også læst fra andre breve, at børns appetit svinger meget i denne alder og måske kan det skyldes det? hun er, udover når hun har ondt, en glad, aktiv, selvstændig og meget stædig pige, hun invitere selv til fange- og titte-bøh leg så udover sygdom er hun meget tilfreds og energisk. Hun er dog begyndt at vrisse meget og meget højlydt når ting ikke passer hende, men hun gør det også i andre situationer, også når hun er glad, hun spænder i maven og siger vrisselyden når hun er glad og ja, i næsten alle situationer. Men dette er vel bare en fase fordi hun har fundet ud af hun kan sige den lyd?

- vil hun, når hun kan mærke hun bliver i underskud af mad, begynde at spise til måltiderne selvom det ikke lige er livretten?

- skal jeg holde fast i, at det er det vi spiser også selvom hun kan springe et måltid over? (Hun virker heller ikke sulten til alle måltider)

- efter hendes drænanlæggelse, vil jeg jo som sagt gerne have hende tilbage ved bordet, for jeg kan også mærke hun syntes det er lidt hyggeligt at være hos os og vi kan gå rundt og hygge, det syntes hun mere om end at sidde ved et kedeligt bord (: men, hendes tålmodighed ryger hurtigt ved bordet, skal jeg her bare acceptere og sige til mig selv hun ikke er mere sulten og lige nu spiser hvad hun har brug for? (hun vejer nu 10 kg. 700 gr.) og dette er meget, så jeg har også tænkt hun er ved at regulere sig.

Jeg håber jeg fik forklaret mig, så det er til at forstå (:

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!