Hjælp til mere rutine (6 måneder)

7. januar 2021

Alder:
5 mdr.

Hjælp til mere rutine (6 måneder)

Hej Helen

I næste uge runder vores søn 6 måneder. Indtil nu har vi bare fulgt ham og hans behov, men vi begynder at trænge til lidt mere rutine og forudsigelighed i hverdagen.

Vores søn får 5-6 flasker om dagen (ca. hver tredje time), har fået grød formiddag og mos til aften siden ca. 4 måneder, men spiser fortsat ikke meget, og sover igennem hele natten fra et sted mellem 20-23 til 7-8 næste morgen.

Når han vågner, er han typisk vågen en halv times tid og sover så en time eller to yderligere. Herefter får han grød med frugtmos, bliver puslet og kommer i tøjet.

Han er typisk vågen et par timer, inden han sover en lur på 45 min - 1,5 time. Herefter et par timers vågentid og så en lur på 45 min - 1,5 time igen.

Han får typisk en flaske efter sidste lur - her er klokken omkring 17. Når vi spiser aftensmad får han lidt mos. Typisk er han vågen 3 timer efter sidste lur, og så lægger vi ham.

Nogle gange giver vi ham en flaske, inden han falder i søvn - andre gange ikke. Uanset hvad vågner han typisk efter 45 min, som om at han ser det som en lur, hvor vi gerne vil se det som hans nat. Hvis vi har ventet med flasken, kan han nogle gange falde i søvn, når han ...

Annonce

... får den, men ikke altid. Så går der gerne en time eller to, inden han sover igen - og det synes vi, er lidt for sent for ham at gå i seng.

Har du et bud på, hvordan en dagsplan for ham kan se ud?

Noget af det vi selv har svært ved at få til at passe sammen er lure og flasker/måltider. Ideelt set vil vi gerne give en flaske inden lur, men det passer ikke rigtigt med at spise hver tredje time. Nogle gange er han træt 1,5-2 timer efter sidste flaske, og vi lægger ham der. Han falder fint i søvn, men måske er den en sammenhæng med de lidt kortere lure, han tager.

Vi har talt om, at i stedet for at han sover videre, når han vågner ved 7-8 tiden, så vil vi begynde at stå op i håb om, at han så "flytter" de ekstra timers lur om på den anden side, så han ikke vågner efter 45 min om aftenen, når han ellers er lagt i seng.

Hvornår skal vi begynde at lægge ekstra skemåltider og snacks ind i planen udover de to, vi allerede giver? Og hvad betyder det for antallet af flasker? Han er meget interesseret i mad, altid ivrig for at smage, og også det vi spiser, men det er som om, at det går for langsomt eller noget, så efter 5-15 skefulde har han fået nok.

Med venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!