Brev:
Hjælp til mere rutine (6 måneder)
7. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Hjælp til mere rutine (6 måneder)
Hej Helen
I næste uge runder vores søn 6 måneder. Indtil nu har vi bare fulgt ham og hans behov, men vi begynder at trænge til lidt mere rutine og forudsigelighed i hverdagen.
Vores søn får 5-6 flasker om dagen (ca. hver tredje time), har fået grød formiddag og mos til aften siden ca. 4 måneder, men spiser fortsat ikke meget, og sover igennem hele natten fra et sted mellem 20-23 til 7-8 næste morgen.
Når han vågner, er han typisk vågen en halv times tid og sover så en time eller to yderligere. Herefter får han grød med frugtmos, bliver puslet og kommer i tøjet.
Han er typisk vågen et par timer, inden han sover en lur på 45 min - 1,5 time. Herefter et par timers vågentid og så en lur på 45 min - 1,5 time igen.
Han får typisk en flaske efter sidste lur - her er klokken omkring 17. Når vi spiser aftensmad får han lidt mos. Typisk er han vågen 3 timer efter sidste lur, og så lægger vi ham.
Nogle gange giver vi ham en flaske, inden han falder i søvn - andre gange ikke. Uanset hvad vågner han typisk efter 45 min, som om at han ser det som en lur, hvor vi gerne vil se det som hans nat. Hvis vi har ventet med flasken, kan han nogle gange falde i søvn, når han får den, men ikke altid. Så går der gerne en time eller to, inden han sover igen - og det synes vi, er lidt for sent for ham at gå i seng.
Har du et bud på, hvordan en dagsplan for ham kan se ud?
Noget af det vi selv har svært ved at få til at passe sammen er lure og flasker/måltider. Ideelt set vil vi gerne give en flaske inden lur, men det passer ikke rigtigt med at spise hver tredje time. Nogle gange er han træt 1,5-2 timer efter sidste flaske, og vi lægger ham der. Han falder fint i søvn, men måske er den en sammenhæng med de lidt kortere lure, han tager.
Vi har talt om, at i stedet for at han sover videre, når han vågner ved 7-8 tiden, så vil vi begynde at stå op i håb om, at han så "flytter" de ekstra timers lur om på den anden side, så han ikke vågner efter 45 min om aftenen, når han ellers er lagt i seng.
Hvornår skal vi begynde at lægge ekstra skemåltider og snacks ind i planen udover de to, vi allerede giver? Og hvad betyder det for antallet af flasker? Han er meget interesseret i mad, altid ivrig for at smage, og også det vi spiser, men det er som om, at det går for langsomt eller noget, så efter 5-15 skefulde har han fået nok.
Med venlig hilsen
C