Mad, mælk og fedtstof - 6 mdr.

22. december 2020

Alder:
6 mdr.

Mad, mælk og fedtstof - 6 mdr.

Hej Helen.

Hermed et par spørgsmål om noget andet end afføring! Som i øvrigt desværre ikke er blevet bedre endnu mængde mæssigt..

Min søn vejer 8kg. Hvad er hans døgnmængde? Jeg kan desværre kun få lov at amme ham 1 gang (nogle gange 2-3 gange dagligt hvis jeg er heldig). Han foretrækker flasken nu, og det skal moderen lige acceptere.

Vedr mad. Hvad er en normal portion til sådan en fyr. Han elsker skemad. Han får grød (majsgrød, havregrød, hirsegrød med lidt frugttopping) til morgen omtrent 1,5-2dl.
Han får mos til ...

Annonce

... frokost omtrent 1,5dl. Han får mos og lidt kød/fisk til aften og agurke stænger som fingermad 2dl. Ca. Jeg spørger for det er mig der siger stop med maden. Jeg aner ikke hvad hans ‘limit’ er. Men ved at han kan køre 2 dl ned meget hurtigt og fornøjeligt.

Derudover så skal man som bekendt tilføje fedtstof til hjemmelavet grød og mos. Men må man tilføje alm smør som jo er baseret på komælk? Indtil videre har jeg brugt Smørbart som er på raps og mandel mener jeg. Samt oliven, avocadoolie og sesamolie.

De bedste hilsner
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor