Brev:
Hjælp til mængde af mad og ensomhed
21. december 2020
Alder:
0 mdr.
Hjælp til mængde af mad og ensomhed
Hej Helen,
Og tak for en god brevkasse som jeg jævnligt læser med i :-)
Jeg er selv lige blevet mor for første gang til en nu 10 dage gammel pige, så det er stadig meget nyt.
Vi har slet ikke kunne få amningen op at køre - hverken på sygehuset hvor vi måtte ty til suttebrikker - og det har heller ikke rigtig fungeret efter vi kom hjem. De første par dage gik det fint, men da havde hun heller ikke behov for særlig meget mælk, men efterfølgende fik vi en hysterisk pige, som slet ikke kunne falde til ro og ofte var vågen 3-6 timer af gangen og kunne slet ikke finde ro uanset hvad vi gjorde. Det viste sig så, at hun har været sulten, da jeg hver gang jeg pumper ud kun får ca. 30-40 ml. ud. Jeg har brystimplantater, hvilket evt. kan have noget at sige.
Vi er nu gået over til modermælkserstatning og så får hun det jeg pumper ud samtidig med. Jeg lægger hende ikke rigtig til bryst længere, da hun ikke rigtig kan få fat - hverken med suttebrikker eller uden. Hendes hoved kører rundt og hun fanger aldrig rigtig brystvorten. Det gjorde hun heller ikke på hospitalet, hvor far måtte stå og holde hendes hoved og sygeplejerske brystvorten.
Første gang hun fik flasken var i fredags, så vi havde forsøgt en uges tid med amning, men hun var meget urolig hele tiden. Efter første flaske blev hun helt saglig, gylpede en smule, men faldt fuldstændig til ro.
Dog er jeg meget i tvivl om, hvor meget hun skal spise om dagen? Jeg tror hun spiser til den “høje” side.
Fx. har det indtil videre set sådanne ud:
21.30: 90 ml
23.00: 45 ml
01:45: 100 ml
05:45: 130 ml
9.30: Lidt bryst + 65 ml
13.00: 100 ml
15.00: 90 ml
Hun vejede 3320 for 10 dage siden og var 51 cm. lang. Hendes afføring fulgte fint skemaet de første 7 dage og efterfølgende - efter vi er starter på Mme - så har hun afføring 1-2 gange om dagen og det ligner remoulade/grov sennep.
Ud fra hendes startvægt (hvis man tager udgangspunkt i at hun skal have 1/6 del) så spiser hun for meget.
Vi forsøger også at give hende sut, men tit spytter hun sutten ud og “søger” hvilket vi anser som et tegn på mere sult.
Et andet spørgsmål, som du også godt må gøre os lidt klogere på, er om det er “skadeligt” at hun tit ligger og kigger for sig selv? I løbet af dagen har vi en babynest stående på sofaen, som hun tager sine lure i, så hun er tæt på os og om natten sover hun i samme babynest enten mellem os eller vi putter babynesten ned i hendes vugge, som står ved siden af vores seng.
Dog ligger hun rigtig tit og kigger længe i babynesten før hun falder i søvn og det bekymrer mig meget. Vores madnings-ritual er at hun kommer op og får lidt mad - ca halvdelen af en flaske med 120 ml i, når hun er vågnet, herefter bliver hun skiftet og vi pludrer lidt med hende om dagen, hvorefter hun får resten af flasken - eller indtil hun selv siger stop. En enkelt gang har vi måtte lave mere til hende, da hun viste tegn på mere sult. Herefter kan man se hun bliver træt og hun lukker øjnene i vores arme og ligger lidt. Herefter ligger vi hende hen, men ligeså snart vi ligger hende, så slår hun øjnene op og så kan hun godt ligge og kigge i op til 30 min før hun falder i søvn. Er det godt for hende? Hun skal jo helst have tryghed og jeg ønsker ikke at hun føler sig forladt og alene.
Eller skal vi gøre noget anerledes? Af og til er hun virkelig svær at få til at sove og kan stadig godt være vågen i 2-3 timer af og til - heldigvis mere sjælendt efter hun er begyndt at få flaske.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
D.