Brev:
Flaskerne - og nedtrapning
9. november 2020
Alder:
7 mdr.
Flaskerne - og nedtrapning
Hej Helen (:
Vores pige på 7 mdr. og 3 uger får 4 flasker i døgnet og 4 måltider med fast mad.
Vi har forsøgt at introducere formiddagsmad for hende, og det er egentligt også gået nogenlunde. Hun spiser ikke meget, det er tit og ofte kun blevet til et par hapser eller skeer. Vores problem her er, at hun stadig vil have flasken kl. 10 at sove på, også selvom hun er blevet tilbudt formiddagsmad, men vi har erfaret os, at hvis hun får så mange måltider for tæt på hinanden, kaster hun op.
Hun har altid været småtspisende og har altid trives med det, og vi har her snakket om, om det så ikke giver mening at hun ikke kan indeholde så meget mad.
Sidst vi fik hende vejet, vejede hun 8270 gr. så hun mangler knap 1100 gr. at tage på til hun er 1 år, og hun er faktisk steget til kurven over gennemsnittet, hvilket vi har undret os over når hun spiser så lidt. Men det har sat tanker igang hos os, at det giver bedre mening hvorfor vores datter virker gladere når hun ikke spiser så meget, når hun måske ikke har brug for mere mad.
Men til vores problem med flaskerne. Før spiste hun en flaske omkring 03-04 tiden og igen ved 07 tiden, nu har hun valgt morgenflasken fra og spiser mere morgenmad ved 08 tiden, men beder stadig om flasken ved 03-04 tiden. Det har jeg faktisk fundet trygt, så jeg er sikker på hun får mælkebehovet løbende igennem dagen. Så får hun tilbudt formiddagsmad ved 09:15-09:30 tiden (her har vi holdt lidt igen med at give, da hun har kastet op nogen gange, det virker som om hun bliver for proppet. (Det har dog for det meste været sidst på dagen hun har kastet op og det giver god mening) og flasken at sove på kl. 10.
Flasken kl. 10 ville vi jo gerne have taget fra hende som næste flaske, så hun får nat/meget tidlig morgen flaske, middagsflaske og flaske til sengetid, så hun på sigt kunne spise lidt mere til formiddag og frokost. Hun spiser mest til morgenmad, men der går også en del timer fra sidste flaske, og til eftermiddag og aftensmad, men her får hun heller ikke flaske imellem eftermiddag og aftensmad.
Mit spørgsmål til dig er:
- Hvordan kan vi tage flasken fra hende så hun kan spise lidt mere?
Venlig hilsen
mor