Flaskerne - og nedtrapning

9. november 2020

Alder:
7 mdr.

Flaskerne - og nedtrapning

Hej Helen (:

Vores pige på 7 mdr. og 3 uger får 4 flasker i døgnet og 4 måltider med fast mad.

Vi har forsøgt at introducere formiddagsmad for hende, og det er egentligt også gået nogenlunde. Hun spiser ikke meget, det er tit og ofte kun blevet til et par hapser eller skeer. Vores problem her er, at hun stadig vil have flasken kl. 10 at sove på, også selvom hun er blevet tilbudt formiddagsmad, men vi har erfaret os, at hvis hun får så mange måltider for tæt på hinanden, kaster hun op.

Hun har altid været småtspisende og har altid trives med det, og vi har her snakket om, om det så ikke giver mening at hun ikke kan indeholde så meget mad.

Sidst vi fik hende vejet, vejede hun 8270 gr. så hun mangler knap 1100 gr. at tage på til hun er 1 år, og hun er faktisk steget til kurven over gennemsnittet, hvilket vi har undret os over når hun spiser så lidt. Men det har sat tanker igang hos os, at det giver bedre mening hvorfor vores datter virker gladere når hun ikke spiser så meget, når hun måske ikke har brug for mere mad.

Men til vores problem med flaskerne. Før ...

Annonce

... spiste hun en flaske omkring 03-04 tiden og igen ved 07 tiden, nu har hun valgt morgenflasken fra og spiser mere morgenmad ved 08 tiden, men beder stadig om flasken ved 03-04 tiden. Det har jeg faktisk fundet trygt, så jeg er sikker på hun får mælkebehovet løbende igennem dagen. Så får hun tilbudt formiddagsmad ved 09:15-09:30 tiden (her har vi holdt lidt igen med at give, da hun har kastet op nogen gange, det virker som om hun bliver for proppet. (Det har dog for det meste været sidst på dagen hun har kastet op og det giver god mening) og flasken at sove på kl. 10.

Flasken kl. 10 ville vi jo gerne have taget fra hende som næste flaske, så hun får nat/meget tidlig morgen flaske, middagsflaske og flaske til sengetid, så hun på sigt kunne spise lidt mere til formiddag og frokost. Hun spiser mest til morgenmad, men der går også en del timer fra sidste flaske, og til eftermiddag og aftensmad, men her får hun heller ikke flaske imellem eftermiddag og aftensmad.

Mit spørgsmål til dig er:

- Hvordan kan vi tage flasken fra hende så hun kan spise lidt mere?

Venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder