Brev:
Søvn, rytme og mad - 5 mdr.
28. oktober 2020
Alder:
5 mdr.
Søvn, rytme og mad - 5 mdr.
Hej Helen.
Det går efterhånden fremad med barnevognen. Vores nu 5 mrd, snart 6 mrd. Datter virker til at have fundet mere ro ved barnevognen og vi har en enkelt gang oplevet hun har sovet 50 min. Hun sover primært kun 30 min.
I barnevognen og for det meste vågner hun helt op hvis vi går en tur for at forlænge luren. Jeg har så fundet ud af at hun sagtens kan finde ro og sove videre ved at jeg hjælper hende om på siden, nynner, siger schh og vugger barnevognen blidt. Det tager sommertider op til 50 min. Før hun overgiver sig igen, men kan se inden at hun ikke er færdig med at sove. Ser døsig ud og virker pirrelig. Er det forkert at bruge 50 min. for at hjælpe hende videre eller bør man bare tage hende op? Undervejs kæmper hun med at holde øjnene åbne og engang imellem lige brikker sig indtil man siger blidt schh. Så vender hun hovedet til siden i nussekluden og lukkede øjnene og så starter det forfra med åbne øjne.
Hun sover stadig til middag i sengen, hvor vi forsøger at liste os ud når vi ved hun har sovet mindst 1.5 t. Kan man bruge hendes tremmeseng til om dagen eller bør den kun være til natten?
I forhold til mad giver vi hende lidt at spise når hun vågner og igen når hun skal puttes til lure og nat. Om formiddagen og om aften spiser hun måske 0.5 dl. Grød/mos. Og kan snildt spise over 1 liter mme sammenlagt over dagen. Får hun for lidt grød og hvor meget anbefaler man at babyer i 5 mrd, snart 6 mrd. Spiser af grød m.m.?
Må jeg mose banan med mme og give hende eller er det for grovt? - har hørt fra andre de gør og deres børn synker det pænt. Hvor jeg måske er bange for det sætter sig fast de bitte klumper. Hvad må hun i det hele taget spise og gumle på i denne alder?
Derudover sover hun stadig meget uroligt med arme og ben, derfor har vi giver hende handsker på. Jeg oplever dog at hun føler større glæde ved af kunne nusse uden handsker med nussekluden. Og falder hurtigt til ro. Men når hun så vågner om natten, måske pga luftgener, så kradser hun sit øje voldsomt i frustration.
Hvornår kan man ligge hende på eget værelse? Hun ligger i øjeblikket i sin tremmeseng ca. 1 meter fra os. Men hun vågner eller reagere ofte i løbet af natten af vores dyner når vi vender os, eller ved snork. Hun kan vende sig fra ryg til mave, dog har vi ikke set hende den anden vej rundt. Og når det sker tror jeg ikke hun er bevidst om det. Hun kan dreje om sig selv og bakker baglæns. Vil det være for tidligt at sove for sig selv tænker du?
Hilsen
De undrende forældre.