Brev:
Mad-spørgsmål - 11 mdr.
23. oktober 2020
Alder:
11 mdr.
Mad-spørgsmål - 11 mdr.
Kære Helen,
Vores datter er nu blevet 11 måneder og spiser mange af de samme ting som resten af familien til måltiderne. Men der er alligevel nogle ting, vi er i tvivl om;
- Må hun få kød og fisk, der er stegt på pande, eller skal det stadig koges/bages? Hvis vi har givet hende noget, der har været på pande (også fx frikadeller/fiskefrikadeller), har vi skåret stegeskorpen væk inden hun har fået det.
- Må hun nu få kartofler, pasta, grøntsager osv. der er kogt i saltet vand, eller bør det stadig koges for sig?
- Hvor gammel skal hun være, før hun må få pålæg som skinke og spegepølse o. lign.? (Lige nu får hun fx leverpostej, torskerogn, makrel, avocadomos og smøreost på rugbrød).
- Må hun få mad med lidt madlavningsfløde i? Vi sørger for, at mad kun til hende er lavet med usaltet smør, modermælkserstatning osv. (Begge dele kan vi vel så småt begynde at gå væk fra, når hun bliver 1 år?), men særligt til aftensmåltiderne er det svært at undgå at hun også får en lille smule salt og enkelte dage lidt af et mælkeprodukt.
- Jeg er ret påpasselig med at give hende hård frugt som æble og pære, og derfor bliver det oftest givet som frugtmos, og så er det i stedet blød frugt hun får frisk i hånden. Men hvornår må hun selv sidde med al slags frugt (under opsyn, naturligvis)?
- Vi spiser meget forskelligt ost hos os, men har endnu ikke givet vores datter andet end smøreost og almindelig skiveost, som hun er glad for! Må hun gerne få andre slags, altså af faste oste? Og er der en grænse i forhold til hvor meget eller hvor ofte det gives? Og hvordan er det med feta (saltindhold)?
Med venlig hilsen
L.