Mad-spørgsmål - 11 mdr.

23. oktober 2020

Alder:
11 mdr.

Mad-spørgsmål - 11 mdr.

Kære Helen,

Vores datter er nu blevet 11 måneder og spiser mange af de samme ting som resten af familien til måltiderne. Men der er alligevel nogle ting, vi er i tvivl om;

- Må hun få kød og fisk, der er stegt på pande, eller skal det stadig koges/bages? Hvis vi har givet hende noget, der har været på pande (også fx frikadeller/fiskefrikadeller), har vi skåret stegeskorpen væk inden hun har fået det.

- Må hun nu få kartofler, pasta, grøntsager osv. der er kogt i saltet vand, eller bør det stadig koges for sig?

- Hvor gammel skal hun være, før hun må få pålæg som skinke og spegepølse o. lign.? (Lige nu får hun fx leverpostej, torskerogn, makrel, avocadomos og smøreost på rugbrød).

- Må hun få mad med lidt madlavningsfløde i? Vi sørger for, at mad kun til hende er lavet med usaltet smør, ...

Annonce

... modermælkserstatning osv. (Begge dele kan vi vel så småt begynde at gå væk fra, når hun bliver 1 år?), men særligt til aftensmåltiderne er det svært at undgå at hun også får en lille smule salt og enkelte dage lidt af et mælkeprodukt.

- Jeg er ret påpasselig med at give hende hård frugt som æble og pære, og derfor bliver det oftest givet som frugtmos, og så er det i stedet blød frugt hun får frisk i hånden. Men hvornår må hun selv sidde med al slags frugt (under opsyn, naturligvis)?

- Vi spiser meget forskelligt ost hos os, men har endnu ikke givet vores datter andet end smøreost og almindelig skiveost, som hun er glad for! Må hun gerne få andre slags, altså af faste oste? Og er der en grænse i forhold til hvor meget eller hvor ofte det gives? Og hvordan er det med feta (saltindhold)?

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder