Brev:
Udtrapning flaske 1 år
18. oktober 2020
Alder:
12 mdr.
Udtrapning flaske 1 år
Hej Helen
Vi har brug for helt konkrete råd i forbindelse med udtrapning af flaske til vores søn. Han fylder 1 år om en uge.
Til en start får du vores dagsprogram:
8-8.30 Grød med frugt og vand af kop.
Ca. 10.00 Frugtmos, brød og vand af kop. Puttes til lur.
12.30 Fingermad (rugbrød med pålæg, frikadelle/kylling o.lign., kogte/bagte grøntsager og øllebrød eller grøntsagsmos med fisk/kød. Vand af kop.
14.00 Brød og ost. Vand af kop. Puttes til lur.
16.00 Frugt/grøntsagsmos. Vand af kop.
17.30-18. Fingermad af kogte/bagte grøntsager, kød/fisk, pasta o.lign. Vores mad eller grøntsagsmos med kød/fisk.
19.00 Grød og vand af kop. Puttes.
22-1.00 Flaske 150ml.
Vores søn har sovet igennem i flere måneder (fra 19-7.30), men fordi han pludselig begyndte at spise omkring 300-450ml. om aftenen, når han skulle puttes, indførte vi grød efterfulgt af en flaske. Det stoppede vi med igen, da han begyndte at vågne op om natten og var sulten. Vand og nus gik slet ikke, og vi kunne tydeligt høre, at det var sult.
Efter anbefaling stoppede vi med grød igen, da vi fik fortalt, at han blev overmæt af grøden og ikke havde behov for det og derfor vågnede op. Vi gik tilbage til kun flaske, og han sov igennem igen, men stadig med 350-450ml.
Nu er vi begyndt med grød igen, fordi han snart er et år, og fordi vi tænker, at det er på tide at trappe den sidste flaske ud. Han får ikke mælk efter grøden, men han er begyndt at vågne mellem 22-1.00 og efterspørge flasken, hvilket han jo ikke gjorde før grød.
Vi skar putteflasken væk først, da vi hørte, at det var den sværeste for dem at slippe, og for at han ikke blev for mæt. Han har reageret fint på ikke at få flaske, men grød i stedet for og falder selv i søvn, som han altid har gjort.
Vil du mene, at grød er det rigtige, når han var helt oppe på 350-450ml. ved putning tidligere? Vi tolkede det som, at han havde brug for mere rigtig mad.
Og hvad vil du ellers anbefale helt konkret, at vi gør for at komme ud af den sidste flaske, som nu er rykket til sen aften i stedet for ved putning? Vi er nede på 150ml. ved 22-1 tiden i stedet for 300-450ml. ved putning, men efterspørger stadig mælken, da han klart er sulten. Han ville nok sagtens kunne spise mere end de 150ml., men har forsøgt at trappe mængden lidt ned.
Venlig hilsen
Line