Godnatgrød - 8 mdr.

13. oktober 2020

Alder:
8 mdr.

Godnatgrød - 8 mdr.

Hej Helen

Så er det mig igen :-) Min søn er stadig totalt flaskenægter, undtagen om natten. I løbet af dagen drikker han dog MME af kop. Den ene tand er brudt igennem, og kan se den ene fortand er rigtig tæt på.

Jeg har et spørgsmål angående godnatgrød. Som du fint har beskrevet i din bog vil børn tit i denne alder lukke munden for skeen, og være for optaget af alt omkring dem og glemme at spise sig mæt. Det gør min søn, især til aftensmaden. Han gider desuden ikke grøntsagsmos længere, han vil selv have “rigtig” mad. Det betyder, at han smager på en masse, men det er ikke et decideret måltid der ryger ned. Vi prøvede derfor godnatgrød i dag efter hans bad, og han spiste en hel portion havregrød. Er det mon tid til at indføre godnatgrød?

Vores dag er således: (kom gerne med inputs :-))

Vågner 6.00-6.30

7-7.30 morgenmad, grød samt lidt banan i hånd, vand af kop

Puttes til formiddagslur 8.30-9.00, får en tår vand

Kl 9.30-10.00 mellemmåltid
Halv havregrynsbolle med smør, halv ostehaps, MME i kop

Kl. 11.30-12.00 frokost, rugbrødshapsere med ...

Annonce

... f.eks. fiskepålæg, smøreost, leverpostej eller lign., agurk eller andre grøntsager, vand i kop

Kl. 12.30-13.00 puttes til middagslur, får en tår vand

Kl. 15.00-15.30 mellemmåltid, grød samt MME af kop

Kl. 16.00 powernap (nogen gange springes denne over, hvis han har sovet lang/sen middagslur)

Kl. 17.30-18.00, aftensmad, familiemad, vand af kop.

Herefter leger vi lidt, han kommer i bad og puttes. Ca. 19-19.30

Han melder sig 1-2 gange om natten, hvor han får flaske. Melder han sig ikke giver jeg ham en flaske, som han tager i mod omkring kl. 4. Drømmeflasken ved 23-00 tiden er stadig no-go. Gør alt hvad jeg kan for at sikre ham væske.

Da han ikke vil have flaske om dagen, laver jeg hans grød på MME, således han hvertfaldt får 100-120 ml i hver af de to måltider, derudover drikker han ca. 70-80 ml. MME af kop 2 gange dagligt, samt en masse vand. Om natten drikker han alt fra 100 ml til 250 ml.

Har prøvet alt med den flaske, men han vil bare ikke, og vil ikke presse ham.

Kan jeg gøre andet for at sikre ham ekstra MME?

Kærlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.