Brev:
Takker nej, spytter mad i stykker ud
7. oktober 2020
Alder:
7 mdr.
Takker nej, spytter mad i stykker ud
Hej Helen
Min pige er nu 7 måneder. Hun var tidligt i gang med grød og var vild med det. Da hun blev 6 måneder begyndte vi på mere fast føde. Hun var dog ikke så god til at tygge endnu, men hun ville rigtig gerne smage og prøve at spise alt.
Nu er hun begyndt at takke nej, række tungen ud, eller spytte den mad ud hun får. Hun vil fortsat gerne have grød eller meget blød grønsagsmos, men er det noget hun skal tygge ryger det ud igen.
Hun får altid noget hun selv kan sidde med, og/eller får lov at have hånden i maden uanset hvad det er. Det vil hun rigtig gerne. Og hun undersøger det i høj grad. Det bliver most, klappet, tværet ud og løftet op til munden. Hun tager det også gerne i munden, bider i det men spytter det så ud igen.
Så lige nu spiser hun kun grød. Nu tænker jeg så, “øv det gik lige så godt med at øve at tygge. Er vi På vej et skridt Tilbage?” Eller er det helt normalt at have sådan et stadie?
Hvordan hjælper jeg hende til at lære at spise andet end grød?
Jeg synes hurtigt variationen af hendes mad bliver snæver, men hun er en sulten pige der i forvejen vejer lidt for lidt. Så lige nu får hun grød/mos til alle måltider så hun bliver mæt og tager på.
Jeg har forsøgt med meget forskelligt, hvilket hun også rigtig gerne spiste i starten. Jeg har lavet vafler, pandekager, grødkugler, madmuffins, rugbrød, boller og lign. (Hun har mælkeallergi)
Jeg har også tænkt om det er fordi hun er ved at få flere tænder (hun har to) men der er intet at se.
På forhånd tak for hjælpen. 😊