Brev:
1 årig vil mest spise blød mad
3. oktober 2020
Alder:
12 mdr.
1 årig vil mest spise blød mad
Kære Helen
Så har vi endnu engang brug for lidt gode råd.
Vores datter er lige blevet 1 år. Hun er utrolig godt med motorisk og gik uden assistance da hun var 10 måneder. Hun løber næsten nu drikker selv af koppen og øver sig gevaldigt med skeen, så alt det går godt.
Hun har altid været meget glad for mad lige siden vi introducerede grød og mos, da hun var 4 måneder. Hun har spist stort set alt hvad vi har sat foran hende af forskellig grød, grøntsagsmos og blød frugt. Det har været en fornøjelse at se så madglad en lille pige.
Vi havde lidt startvanskeligheder da vi præsenterede lidt grovere mos. Lidt større klumper og ting hun skulle gumle mere på, provokerede ofte hendes brækrefleks og hun kastede med jævne mellemrum op i forbindelse med måltider. Det gik dog stille og roligt bedre og vores datter blev mere eventyrlysten og nysgerrig når det kom til mad, specielt hvis hun fik det i hænderne først og kunne mærke konsistensen. Da hun var omkring 10-11 måneder spiste hun lystigt rugbrødhapsere, lasagne, boller i karry og ting i den dur. Hun var glad for en bolle at gnave i når hun var med ude at handle og agurkestænger blev stort set skrallet så kun det grønne lå tilbage.
Men for 3-4 uger siden ændrede det sig igen. Hun vil stort set ikke spise noget der har den mindste konsistens. Alt ryger ud igen. Rugbrødshapsere bliver måske slikket for pålægget, men brødet ryger ud igen. Hun vil næsten ikke engang tage lasagne i munden og selv hvide bløde boller med masser af smør (noget hun ellers elskede) kommer kun lige ind på det yderste af tungen og bliver så spyttet ud. Hun vil gerne spise grøntsagsmos men det skal være uden klumper og det færdiglavede babymad ryger også ned med største fornøjelse.
Vi prøver hver dag stadig at servere ting med konsistens, men vi er også i tvivl om hvor stædige vi skal være, for hun skal jo have noget at spise og det ligger os meget på sinde, at måltiderne skal være hyggelige og rare. Vuggestuen har også bemærket, at hun ikke bryder sig om konsistens og de er nu stoppet med at lave havregrød til hende med mindre hun slet ikke spiser noget til frokost. Serverer de suppe, så spiser hun altid store portioner, men er det smørrebrød, så kræver det en del mere.
Lidt baggrundsinfo:
Vores datter har været flaskebarn, men får nu kun en flaske inden hun puttes ca kl 19
Hun sover stort set gennem natten fra 19-06.15. Hun har dog den sidste uges tid haft en mere urolig søvn gennem natten
Hun har 8 tænder (fortænder, 4 øverst og 4 nederst)
Hun startede vuggestue i starten af september, små 14 dage før hun blev et år.
Hun har været syg en del efter vuggestuestart. Intet alvorligt men snotnæse, lidt hoste og en enkelt gang med feber.
Til hendes 1 års undersøgelse var alt fint og hun vejede 10,9 kg
Vores spørgsmål er derfor om det med maden kan være en fase hun skal igennem igen?
Hvor stædige skal vi være med den mad vi servere eller skal vi sørge for at have et (blødt og flydende) alternativ klar?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende i gang med konsistensen uden at måltiderne bliver fyldt med gråd og hysteri?
Mange tak for brevkassen, som vi bruger flittigt :)
Tina