1 årig vil mest spise blød mad

3. oktober 2020

Alder:
12 mdr.

1 årig vil mest spise blød mad

Kære Helen

Så har vi endnu engang brug for lidt gode råd.

Vores datter er lige blevet 1 år. Hun er utrolig godt med motorisk og gik uden assistance da hun var 10 måneder. Hun løber næsten nu drikker selv af koppen og øver sig gevaldigt med skeen, så alt det går godt.

Hun har altid været meget glad for mad lige siden vi introducerede grød og mos, da hun var 4 måneder. Hun har spist stort set alt hvad vi har sat foran hende af forskellig grød, grøntsagsmos og blød frugt. Det har været en fornøjelse at se så madglad en lille pige.

Vi havde lidt startvanskeligheder da vi præsenterede lidt grovere mos. Lidt større klumper og ting hun skulle gumle mere på, provokerede ofte hendes brækrefleks og hun kastede med jævne mellemrum op i forbindelse med måltider. Det gik dog stille og roligt bedre og vores datter blev mere eventyrlysten og nysgerrig når det kom til mad, specielt hvis hun fik det i hænderne først og kunne mærke konsistensen. Da hun var omkring 10-11 måneder spiste hun lystigt rugbrødhapsere, lasagne, boller i karry og ting i den dur. Hun var glad for en bolle at gnave i når hun var med ude at handle og agurkestænger blev stort set skrallet så kun det grønne lå tilbage.

Men for 3-4 uger siden ændrede det sig igen. Hun vil stort set ikke spise noget der har den mindste konsistens. Alt ryger ud igen. Rugbrødshapsere bliver måske slikket for pålægget, men brødet ryger ud igen. Hun vil næsten ikke engang tage lasagne i munden og selv hvide bløde boller med masser af smør (noget hun ellers elskede) kommer kun lige ind på det yderste af tungen og bliver ...

Annonce

... så spyttet ud. Hun vil gerne spise grøntsagsmos men det skal være uden klumper og det færdiglavede babymad ryger også ned med største fornøjelse.

Vi prøver hver dag stadig at servere ting med konsistens, men vi er også i tvivl om hvor stædige vi skal være, for hun skal jo have noget at spise og det ligger os meget på sinde, at måltiderne skal være hyggelige og rare. Vuggestuen har også bemærket, at hun ikke bryder sig om konsistens og de er nu stoppet med at lave havregrød til hende med mindre hun slet ikke spiser noget til frokost. Serverer de suppe, så spiser hun altid store portioner, men er det smørrebrød, så kræver det en del mere.

Lidt baggrundsinfo:
Vores datter har været flaskebarn, men får nu kun en flaske inden hun puttes ca kl 19

Hun sover stort set gennem natten fra 19-06.15. Hun har dog den sidste uges tid haft en mere urolig søvn gennem natten

Hun har 8 tænder (fortænder, 4 øverst og 4 nederst)

Hun startede vuggestue i starten af september, små 14 dage før hun blev et år.

Hun har været syg en del efter vuggestuestart. Intet alvorligt men snotnæse, lidt hoste og en enkelt gang med feber.

Til hendes 1 års undersøgelse var alt fint og hun vejede 10,9 kg

Vores spørgsmål er derfor om det med maden kan være en fase hun skal igennem igen?

Hvor stædige skal vi være med den mad vi servere eller skal vi sørge for at have et (blødt og flydende) alternativ klar?

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende i gang med konsistensen uden at måltiderne bliver fyldt med gråd og hysteri?

Mange tak for brevkassen, som vi bruger flittigt :)

Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"