Brev:
Afviser flaske
30. september 2020
Alder:
7 mdr.
Afviser flaske
Kære Helen
Tak for dit svar angående min dreng og hans manglende lyst til flaske.
Du spurgte, om han havde haft feber, og det har han 1,5 dag for en uge siden. 39 grader i feber. Tror det har været noget af alt det han har kommet i munden i forbindelse med de ømmer gummer, som har efterladt nogle bakterier.
Men i dag afviser han helt flasken :-( Hvertfaldt om dagen. Han drikker gerne MME og vand af kop, men sutteflasken vil han ikke. I dag har han kun drukket 310 ml MME, derudover 150 ml som er tilsat grød og mos + vand af kop.
Nu prøver jeg lige, at tilbyde ham en flaske, når jeg går i seng og håber på, at han tager den og drikker en fin portion, og ligeså at han melder sig i nat. Ellers må jeg sætte et ur og tilbyde ham igen.
Han har våde bleer (ikke ligeså tunge som før, bevares), er glad og aktiv, spiser gerne fast føde (3 måltider, 2 mellemmåltider), og drikker vand og MME af kop. Han er også lige begyndt på at drikke med sugerør, det synes han er rigtig sjovt.
Jeg har lagt mærke til, at han er lidt mørk under øjnene. Kan det være tegn på væskemangel?
Det er som om at han er træt af at få mælk på den måde. Altså sutteflasken. Allerede når vi sætter os stritter han imod. Det er som om at han selv vil bestemme. Har også prøvet at give ham selv lov til at styre flasken, men nej stadig ikke.
Jeg kan se, at den ene tand er lige under tandkødet og klar til at bryde igennem - måske det kan være det. Du skrev før, at det kan tage noget tid, når det er mange tænder. Hvis hans dalende lyst til sutteflaske fortsætter, hvordan vil du mene jeg bedst dækker hans behov i mælk og vand? Tilbyde MME i kop til hvert måltid, også vand i “suge”kop i timerne imellem?
Hilsen
En bekymret mor