Problemet er maden

26. september 2020

Alder:
6 mdr.

Problemet er maden

Hej Helen.

Først vil jeg gerne takke dig for dit råd omkring at give vores pige flasken i søvne. Det hjalp virkelig!

Nu er hun 6 mdr. og 1 uge gammel. Stadig fyldt med energi, hun elsker at være aktiv og er glad og smilende (:

Jeg har tilmed læst mig frem til at rigtig mange er nødt til at give flasken i søvne, særligt i tigerspringene, fordi babyerne ikke kan overskue at spise vågen.

Vores pige er i meget udvikling, og det syntes jeg hun er mere end hendes krop slapper af og vi kan stadig kun få flasker i hende sovende. Når hun giver tegn til at hun er sulten, giver hun kort efter tegn på træthed, og det passer jo fint, så kan jeg få flasken i hende. Men det er som om, at efter vi startede med at give hende den sovende, er det en tryghed for hende at få flasken på den måde. Hvis det er kort tid efter hun er vågnet og hun bliver sulten, må jeg få hende ned i mine arme, det er ikke altid at hun er helt sovende, men hvis hun er, vågner hun nogen gange 10 minutter efter hun har fået flasken, og er klar på det hele igen. Det er kun mig der kan give hende flasken. Selv hvis hun er helt sovende afviser hun i fars og andres arme, indtil hun kommer over til mig, hvor hun her tager den fint.

Skemaden gik fint i starten, og i samarbejde med egen sundhedsplejeske skulle vi sætte hende op i skemad til 1/5 decilitter, nu er hun nede på det hun startede med, en kvart decilitter og her spiser hun ikke op, men afviser den. Vi er heldige hvis vi får 5 skeer i hende pr. måltid, og hun kan godt blive sur når hun ser maden.

Vi har prøvet forskelligt skemad, og der er ikke noget hvor hun har været super vild efter at ...

Annonce

... smage og på intet tidspunkt givet udtryk for at hun er glad for det hun får. Vi har prøvet at underholde med legetøj, uden legetøj og vi giver hende altid en tallerken med mad og grøntsager, hendes ske og gaffel så hun under måltiderne kan undersøge maden. Her kan hun godt give tegn på, at hun hellere vil have en flaske og så må jeg få hende ned og hun spiser flasken fint. tit vender hun sig ind imod mit bryst når hun får flasken.

Vores sundhedsplejeske sagde vi skulle prøve at lade hende vente med at spise til hun tog den i vores arme uden problemer og uden at blive ked af det, her gik 9 timer og til sidst var hun så ked af det og virkede frustrerede fordi vi ændrede på noget der lykkedes og noget hun var vant til, at give den sovende eller mere eller mindre sovende, fordi hun var sulten og stoppede først da jeg fik hende ned i mine arme, mere eller mindre sovende hvor hun spiste fint og var glad bagefter. på de mange timer, tog hun små 30 ml. her og der, blev tilbudt de samme antal måltider skemad og her spiste hun ligeså lidt som havde hun fået flasker i mellemtiden. Jeg har haft en tanke om det er en spiseforstyrrelse min datter har og om hun en dag helt stopper med at spise.
Vores sundhedsplejeske mener at hun er sansesensitiv.

Mit spørgsmål til dig er:

Skal vi være bekymret for hendes adfærd omkring flasken og skemaden?

Er det måske et tegn fra min datter, at det er gået for stærkt med skemaden?

Skal jeg være bekymret for at min datter en dag stopper helt med at vil have mad, når hun har dette adfærd omkring mad og flaske?

Kan det være mig der gøre noget forkert?

Venlig hilsen Pernille (:

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder