Brev:
Problemet er maden
26. september 2020
Alder:
6 mdr.
Problemet er maden
Hej Helen.
Først vil jeg gerne takke dig for dit råd omkring at give vores pige flasken i søvne. Det hjalp virkelig!
Nu er hun 6 mdr. og 1 uge gammel. Stadig fyldt med energi, hun elsker at være aktiv og er glad og smilende (:
Jeg har tilmed læst mig frem til at rigtig mange er nødt til at give flasken i søvne, særligt i tigerspringene, fordi babyerne ikke kan overskue at spise vågen.
Vores pige er i meget udvikling, og det syntes jeg hun er mere end hendes krop slapper af og vi kan stadig kun få flasker i hende sovende. Når hun giver tegn til at hun er sulten, giver hun kort efter tegn på træthed, og det passer jo fint, så kan jeg få flasken i hende. Men det er som om, at efter vi startede med at give hende den sovende, er det en tryghed for hende at få flasken på den måde. Hvis det er kort tid efter hun er vågnet og hun bliver sulten, må jeg få hende ned i mine arme, det er ikke altid at hun er helt sovende, men hvis hun er, vågner hun nogen gange 10 minutter efter hun har fået flasken, og er klar på det hele igen. Det er kun mig der kan give hende flasken. Selv hvis hun er helt sovende afviser hun i fars og andres arme, indtil hun kommer over til mig, hvor hun her tager den fint.
Skemaden gik fint i starten, og i samarbejde med egen sundhedsplejeske skulle vi sætte hende op i skemad til 1/5 decilitter, nu er hun nede på det hun startede med, en kvart decilitter og her spiser hun ikke op, men afviser den. Vi er heldige hvis vi får 5 skeer i hende pr. måltid, og hun kan godt blive sur når hun ser maden.
Vi har prøvet forskelligt skemad, og der er ikke noget hvor hun har været super vild efter at smage og på intet tidspunkt givet udtryk for at hun er glad for det hun får. Vi har prøvet at underholde med legetøj, uden legetøj og vi giver hende altid en tallerken med mad og grøntsager, hendes ske og gaffel så hun under måltiderne kan undersøge maden. Her kan hun godt give tegn på, at hun hellere vil have en flaske og så må jeg få hende ned og hun spiser flasken fint. tit vender hun sig ind imod mit bryst når hun får flasken.
Vores sundhedsplejeske sagde vi skulle prøve at lade hende vente med at spise til hun tog den i vores arme uden problemer og uden at blive ked af det, her gik 9 timer og til sidst var hun så ked af det og virkede frustrerede fordi vi ændrede på noget der lykkedes og noget hun var vant til, at give den sovende eller mere eller mindre sovende, fordi hun var sulten og stoppede først da jeg fik hende ned i mine arme, mere eller mindre sovende hvor hun spiste fint og var glad bagefter. på de mange timer, tog hun små 30 ml. her og der, blev tilbudt de samme antal måltider skemad og her spiste hun ligeså lidt som havde hun fået flasker i mellemtiden. Jeg har haft en tanke om det er en spiseforstyrrelse min datter har og om hun en dag helt stopper med at spise.
Vores sundhedsplejeske mener at hun er sansesensitiv.
Mit spørgsmål til dig er:
Skal vi være bekymret for hendes adfærd omkring flasken og skemaden?
Er det måske et tegn fra min datter, at det er gået for stærkt med skemaden?
Skal jeg være bekymret for at min datter en dag stopper helt med at vil have mad, når hun har dette adfærd omkring mad og flaske?
Kan det være mig der gøre noget forkert?
Venlig hilsen Pernille (: