Brev:
Småtspisende
23. august 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Småtspisende
Kære Helen.
Vi har endnu et problem vi ønsker din hjælp til.
Vores datter på 2 år og 5 måneder havde da hun var baby det som hedder stille refluks. Som hun fik nexium for. Hun har aldrig drukket det modermælkserstatning som hun skulle af sin alder, og da hun overgik til almindelig mad har hun heller aldrig spist særlig meget. Vi fik at vide at hun fulgte sin vægtkurve men i den lave ende og derfor var børnelægen ikke bekymret.
Nu i en alder af 2 år og 5 mdr. er hun fortsat småt spisende og vejer kun 10,7 kg. Vi har forsøgt at tage det afslappet med hendes manglende madindtag i håbet om, at hun så vil få lyst til at spise mere, men uden den store succes’s. Efter hun blev indlagt i marts måned med kyssesyge og var meget syg så tabte hun sig, og vil stort set ikke spise. I den forbindelse blev jeg lidt desperat og gav hende lov til at sidde i sofaen og se Gurli gris imens jeg gav hende mad hvilket lykkedes med stor succes, og hun spiste store portioner lasagne og boller i karry. Det samme om morgenen når hun stod op så fik hun lov at få havregrød eller havrefras imens vi så Gurli i sofaen.
Problemet er så nu, at når vi vil have hende til at sidde ved bordet og spise mad, så går der ikke særlig længe før hun siger “mæt” og vil fra bordet selvom hun stort set intet har spist. Når vi siger at hun skal blive siddende og spise noget mere, så putter hun det ind i munden, og spytter det ud igen eller sidder og maser maden mellem hendes hænder, og vi bliver sure over at hun sidder så grimt ved bordet. Det ender så med, at vi må acceptere hun ikke vil spise og taget hende ned fra bordet. Nogle gange har vi så ladt hende rende lidt rundt og lege, hvor hun har fået et stykke pølse eller en banan fx og det vil hun godt spise, hvis hun bare ikke skal spise det ved bordet. Om morgenen får hun lov at se Gurli, når hun skal have morgenmad for ellers spiser hun ingenting.
Jeg har talt med dagplejemor om det, og hun siger at hun heller ikke spiser meget hos hende. Dagplejemor er ikke bekymret og siger ingen børn er døde af sult i Danmark, og at hun spiser når hun er sulten nok. Det skal også siges at hvis vi fx køre i bil så kan vi også nemt få 2 stykker rugbrød i hende.
Hun var meget syg i efteråret og vinteren fordi hun havde astmatisk bronkitis og formentlig fordi hun ikke spiste særlig meget. Der har intet sygdom været her i sommerperioden og vi er gået fra D-vitamin til vitaminpille hun kan tykke og gerne spiser.
Vi kunne godt tænke os at få en datter som blev lidt mere glad for mad, og som vi kunne få til, at sidde ved bordet mere end 10 min og spise det som vi serverer for hende, så håber du kan give os nogle gode råd.
Det skal siges at hun ellers er en glad pige der er meget sproglig fremme og, at vi kan føre samtaler med hende, og hun kan sige lange sætninger. Dagplejemor siger at hun er intelligent og, at hun også synes hun er langt fremme sprogligt af sin alder hvilket hun har været længe. Hun har også masser af energi, og løber rundt og leger hest m.m så det virker ikke som om at hun mangler energi.
Med venlig hilsen
Lille mor