Sutteflasken er ikke et hit herhjemme

7. august 2020

Alder:
4 mdr.

Sutteflasken er ikke et hit herhjemme

Hej Helen (:

En kort beskrivelse af vores glade datter på 4 mdr. og 3 uger.

Hun blev født med en vægt på 3150 og en længde på 51. Hun skal se andre mennesker nøje and før de er godkendt. Andre mennesker må helst ikke holde hende før hun har set dem mange, mange gange. Vi har lagt meget mærke til, når vi er ude, at hun snakker meget med ting omkring hende, men pludselig fra det ene sekund til det andet græder hun og stopper først når vi køre hjem, hvor hun her finder ro med det samme, snakker og er glad.

Hun er en meget glad og energisk pige med gang i. Motorisk er hun med, og med nogle ting mere med end hun skal være, med andre ord har hun altid haft travlt med at komme frem i verden, men mindre travlt med at spise. Hun kan sove op til 11 timer om natten.

Om morgenen, når hun begynder at søge mad tager jeg hende op og giver hende flasken, her er hun ikke helt vågen, men bevidst om at hun får mad. Hvis ikke jeg giver hende mad når hun begynder på at søge, beder hun ikke selv om mad, men vil hellere snakke både med pludren og kropssprog, hvilket jeg har fundet underligt at hun ikke selv beder om mad efter 11 timer og vi kun, ved at prøve en time, fik 50 ml. i hende.

Hendes middagslur er typisk imellem 1 - 3 timer. Sover hun 1 time har hun tit brug for 1 til 2 korte lure. Hun har altid være glad for at sove og mindre glad for at spise. Da hun var 14 dage gammel, blev vi bedt om, af vores sundhedsplejeske, stadig at vække hende, hvis hun sov når der var gået 5 timer imellem flaskerne, for at spise, da hun aldrig rigtig har været klar nok i sine signaler på sult.
Hun er klar i alle andre signaler og hun er overordnet en pige der er nem at læse.

Hun havde en rigtig god, men kort periode, hvor hun spiste 120 ml. 5 gange i døgnet da hun var lille. Nu kan det svinge meget, alt imellem 600 til 800 ml. Hvis vi er heldigt tager hun 120 ml. pr. måltid og kun hvis hun er nede i et roligt leje i minde arme i dynen.

Da hun kom ind i hendes 8 ugers tigerspring, som var meget hårdt for hende at komme igennem, (det var hendes 12 ugers tigerspring også) blev naturligt nysgerrig og det er ikke blevet mindre (: men vi fik den udfordring at hun ikke kunne koncentrere sig om at spise og det er kun blevet værre. Så kunne jeg få hende til at spise hvis hun lå på hendes legetæppe, hvor jeg skulle være tæt på hende og holde hende på baghovedet og i hånden, men det vil hun ikke mere. Hun spiser ikke når vi er ude, og vil sjældent sove når vi er ude. Sover hun når vi er ude, har jeg indimellem givet hende en flaske for at være sikker på at hun får det mad hun har brug for.

Min sundhedsplejeske siger vi ikke må give hende flasken sovende, men jeg må ...

Annonce

... indrømme jeg har været nødt til det. Jeg kan aldrig rigtig vide om hun er sulten, da hendes signaler sjældent er de samme.

Nogengange græder hun, men når hun er faldet ned (vi har hende i hendes dyne, der har hun fundet mest ro også når hun skal sove) tager hun flasken, andre gange bliver hun irriteret, det er som regel hvis hun også er træt, men græder så når hun bliver tilbudt flasken. Nogengang stopper hun igen når hun er faldet ned og andre gange bliver det værre, så fjerner jeg flasken og lader hende komme så lagt ned at hun er stadiet lige før hun sover og der tager hun flasken for det meste uden problemer.

Jeg snakkede med min læge omkring at hun bliver så ked af det, hun anbefalet mig at prøve at holde flasken i munden, tale stille og roligt, fortælle at jeg hjælper hende og at jeg skal se om hun er sulten, selvom hun græder, for at se om hun tager flasken eller gråden bliver værre. Det lykkedes mig en periode, men nu lykkedes det først når hun er nede i så roligt leje, så hun kan koncentrere sig om at spise. Vi er lige startet på grød og mos, her er der ingen problemer, nogengange spiser hun lidt, andre gange spiser hun mere. Hun har som regel en fest når hun får grød (:

Jeg vil tilføje at hun er bevist om når hun får flasken sovende. Hvis ikke hun er sulten, kan hun vågne og græde eller også lukker hun læber og gummer i, så jeg har gået med at tager hun den, også når hun starter med at græde, må hun være sulten. Hun er også meget mere glad når hun får den sovende, men stadig bevidst om at hun spiser.

Vi er i tvivl om hun nu er i hendes 19 ugers tigerspring. Hun snakker ikke så meget til os i øjeblikket, men mest til ting omkring hende, vi tror det er fordi hun har fundet ud af at man kan snakke med andet end mennesker og hun ikke har overskud til det hele. Hun søger os ekstra meget, vil ikke lægge på legetæppet, kan blive ked af det hvis hun bliver lagt, og har det mest trygt i vores arme.

Midt spørgsmål til dig er ang. hendes flasker, da jeg kun kan få flasker i hende når hun har været ked af det først, eller når hun er helt nede i roligt leje.

- Skal jeg nøjes med at tilbyde flasken for hver 4 time selvom hun tager lidt mad? Her er jeg dog lidt bekymret, da vi fornemmer at hvis ikke flasken bliver serveret på det helt rigtige tidspunkt, overser hun selv noget sult.

- Skal jeg fortsætte med at give hende flasken, selvom hun er ked af det, og se om hun tager imod? da hun jo skal have sin mælk

- Kan det få konsekvenser, for os som forældre, at give hende sovende og når hun græder først?

- Og kan det, når hun græder inden flasken, gøre at hun afviser hendes mad helt, både flaske og grød?

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor