Brev:
Overgang til alm. mad og nattesøvn
31. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Overgang til alm. mad og nattesøvn
Kære Helen,
Jeg har igen brug for lidt sparring. Det går fortsat bedre med at putte. Dog er der en kugledyne på vej til afprøvning :-)
Denne gang har det igen noget med nattesøvnen at gøre, men også maden. Vi gik allerede ved 4-5 mdr. alderen igang med skemad, og det har hun taget fint imod. Hun har aldrig været en storspiser af hverken flaske eller mad, og vejer knap 7 kg, men har aldrig været afvisende. Nu, hvor hun er blevet 6 måneder, har jeg skruet op for måltiderne, da de jo nu må og kan være mere mættende. Det dagsforslag, du sendte sidst, passer også nogenlunde.
Jeg oplever dog generelt, at det er udfordrende at få hende til at spise tilstrækkeligt rigtig mad. Det kan skyldes flere ting, tænker jeg. Fx er hun ret urolig ved bordet og skal i hvert fald have noget i hænderne. Det er som om, at den uro, der er fulgt med det motoriske spring, hun er i lige nu, kommer til udtryk i de fleste situationer; spisning, nattesøvn osv. Og samtidig har jeg tænkt, hvorvidt det kunne skyldes for stor mæthed fra flaskerne, nat såvel som dag. Derfor har jeg forsøgt med mindre i flaskerne, dog uden den store effekt. Til gengæld er det som om, at hun ikke er ordentlig mæt til natten og hun vågner nu flere gange end normalt for at spise, og så er vi jo lige vidt.
Hun er også begyndt at vågne tidligere (ved 5-5.30 tiden) og det lykkes kun sjældent at få hende til at sove videre. Det går ret meget ud over hendes dagsform og overskud.
Hvad tænker du om denne overgangsfase, hvor hun samtidig er i bragende udvikling? Hvordan opfylder jeg hendes behov for næring bedst muligt, uden at det bliver på bekostning af søvn, mæthed osv.?
Kærlig hilsen
Jannie