Overgang til alm. mad og nattesøvn

31. juli 2020

Alder:
6 mdr.

Overgang til alm. mad og nattesøvn

Kære Helen,

Jeg har igen brug for lidt sparring. Det går fortsat bedre med at putte. Dog er der en kugledyne på vej til afprøvning :-)

Denne gang har det igen noget med nattesøvnen at gøre, men også maden. Vi gik allerede ved 4-5 mdr. alderen igang med skemad, og det har hun taget fint imod. Hun har aldrig været en storspiser af hverken flaske eller mad, og vejer knap 7 kg, men har aldrig været afvisende. Nu, hvor hun er blevet 6 måneder, har jeg skruet op for måltiderne, da de jo nu må og kan være mere mættende. Det dagsforslag, du sendte sidst, passer også nogenlunde.

Jeg oplever dog generelt, at det er udfordrende at få hende til at spise tilstrækkeligt rigtig mad. Det kan skyldes flere ting, tænker jeg. Fx er hun ret urolig ved bordet og skal i hvert fald have noget i hænderne. Det er som om, at den uro, der er ...

Annonce

... fulgt med det motoriske spring, hun er i lige nu, kommer til udtryk i de fleste situationer; spisning, nattesøvn osv. Og samtidig har jeg tænkt, hvorvidt det kunne skyldes for stor mæthed fra flaskerne, nat såvel som dag. Derfor har jeg forsøgt med mindre i flaskerne, dog uden den store effekt. Til gengæld er det som om, at hun ikke er ordentlig mæt til natten og hun vågner nu flere gange end normalt for at spise, og så er vi jo lige vidt.

Hun er også begyndt at vågne tidligere (ved 5-5.30 tiden) og det lykkes kun sjældent at få hende til at sove videre. Det går ret meget ud over hendes dagsform og overskud.

Hvad tænker du om denne overgangsfase, hvor hun samtidig er i bragende udvikling? Hvordan opfylder jeg hendes behov for næring bedst muligt, uden at det bliver på bekostning af søvn, mæthed osv.?

Kærlig hilsen
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina