Mængde af skemad + 3. måltid

30. juli 2020

Alder:
5 mdr.

Mængde af skemad + 3. måltid

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar omkring opstart af 2. måltid. Det går rigtig godt, han får 1/2 dl grøntsagsmos om aftenen mellem kl. 17.30 - 18.00 og ellers får han 1 dl grød til frokost mellem 11.30-12.00.

Han er nu 5,5 måned og når han runder 6 måneder vil jeg gerne indføre et 3. måltid og begynde med grød til morgen, som du også anbefaler i din bog. Han er en stor dreng på 8 kg, og ligger over gennemsnittet jf hans kurve, både i vægt og længde.

Jeg er dog i tvivl om i, hvilket tempo hans portioner skal sættes op. Han spiser nu 6 flasker i døgnet mellem 800-900 ml.
Hvad anbefaler du ift. mængderne af fast føde?

Ligeså er jeg i tvivl om, hvornår jeg skal servere morgengrøden.

Vores dag ser således ud:

Vågner kl. 5-5.30

Puttes til lur og får flaske kl. 7
(Alt fra 30 min til 1,5 time)

Vågner, leger og pusler

Puttes til lur og får flaske kl. 10
(Varer 45 min - 1 time)

Klokken 11.30, ...

Annonce

... grød med sveskeæblemos (1 dl) (Veksles mellem hirse, majs og boghvede)

Puttes til lur kl. 13 og får flaske
(Sover som regel 1,5-2,5 time, al efter lurens varighed er det forskelligt om han har behov for en 4. lur)

Hvis ja, puttes han til 4 lur ca. kl. 17 og får flaske (varighed 30 min.)

Klokken 17.30-18.00 grøntsagsmos (1/2 dl)

Klokken 18.30-18.45 kommer i bad, får sin godnatflaske og puttes. Sover ca. 19.15-19.30

Mellem kl. 2 og 3 melder han sig til en flaske.

Sidst men ikke mindst, så har jeg et spørgsmål til d-dråber og mme. Jeg har fået at vide, at opskriften er lavet om og der er tilføjet mere d-vitamin. Er niveauet over 1,3 og der bliver spist mere end 800 ml, så skal der ikke gives d-dråber. Men nu når han starter på mere fast føde, vil hans mælkeindtag langsomt falde. Tæller det mme der kommes i grød og grøntsagsmos med i det samlede regnskab? For der spiser han jo gerne 0,5 dl.

Kærlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder