Brev:
Mængde af skemad + 3. måltid
30. juli 2020
Alder:
5 mdr.
Mængde af skemad + 3. måltid
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar omkring opstart af 2. måltid. Det går rigtig godt, han får 1/2 dl grøntsagsmos om aftenen mellem kl. 17.30 - 18.00 og ellers får han 1 dl grød til frokost mellem 11.30-12.00.
Han er nu 5,5 måned og når han runder 6 måneder vil jeg gerne indføre et 3. måltid og begynde med grød til morgen, som du også anbefaler i din bog. Han er en stor dreng på 8 kg, og ligger over gennemsnittet jf hans kurve, både i vægt og længde.
Jeg er dog i tvivl om i, hvilket tempo hans portioner skal sættes op. Han spiser nu 6 flasker i døgnet mellem 800-900 ml.
Hvad anbefaler du ift. mængderne af fast føde?
Ligeså er jeg i tvivl om, hvornår jeg skal servere morgengrøden.
Vores dag ser således ud:
Vågner kl. 5-5.30
Puttes til lur og får flaske kl. 7
(Alt fra 30 min til 1,5 time)
Vågner, leger og pusler
Puttes til lur og får flaske kl. 10
(Varer 45 min - 1 time)
Klokken 11.30, grød med sveskeæblemos (1 dl) (Veksles mellem hirse, majs og boghvede)
Puttes til lur kl. 13 og får flaske
(Sover som regel 1,5-2,5 time, al efter lurens varighed er det forskelligt om han har behov for en 4. lur)
Hvis ja, puttes han til 4 lur ca. kl. 17 og får flaske (varighed 30 min.)
Klokken 17.30-18.00 grøntsagsmos (1/2 dl)
Klokken 18.30-18.45 kommer i bad, får sin godnatflaske og puttes. Sover ca. 19.15-19.30
Mellem kl. 2 og 3 melder han sig til en flaske.
Sidst men ikke mindst, så har jeg et spørgsmål til d-dråber og mme. Jeg har fået at vide, at opskriften er lavet om og der er tilføjet mere d-vitamin. Er niveauet over 1,3 og der bliver spist mere end 800 ml, så skal der ikke gives d-dråber. Men nu når han starter på mere fast føde, vil hans mælkeindtag langsomt falde. Tæller det mme der kommes i grød og grøntsagsmos med i det samlede regnskab? For der spiser han jo gerne 0,5 dl.
Kærlig hilsen
Julie