Mad, appetit og kræsenhed

28. juli 2020

Alder:
4 år

Mad, appetit og kræsenhed

Kære Helen

Vi besluttede at vi stoppede med at made vores dreng da han blev 4 år for ca en måned siden (jf tidligere brev). Så det er vi godt igang med. Det går for så vidt fint - og han kan jo sagtens spise selv og er tilfreds nok med de nye regler :-)

Men samlet set ryger der nok kun halvdelen ind i forhold til hvad han spiste før, hvor jeg madede det sidste af måltidet ind. Det gir anledning til nogle spørgsmål, jeg håber du vil dele dine tanker omkring:

Jeg bliver let bekymret over, at han får mindre mad end før. Bliver han for tynd, påvirker det udvikling/energi niveau osv. Hvad tænker du om det - og er der noget vi kan gøre?

Han hygger rigtig meget ved maden og snakker og fjoller og glemmer tallerkenen foran ham:-) Vi har derfor forsøgt os med at sætte et ur til 20 minutter, og så er måltidet slut. Hvis man har spist alt på sin tallerken til alle måltider (pga sommerferie også frokost), får man en lille is til dessert. Vi prøver at lave mad han kan lide og ikke for store portioner, så han lykkes de fleste ...

Annonce

... aftener:-) Det er også helt ok ikke at spise op, så er der bare ikke en is den dag. Det virker overraskende godt - og han får fart på når tiden er ved at løbe ud:-) Hvad tænker du om at bruge den model et stykke tid? Er det ok - eller for styrende?

I takt med at han spiser selv finder han flere og flere ting han ikke kan lide. Det er både skøre opfindelser (fx at han kun kan lide den blå smørpakke og ikke den gule, selvom der er det samme i) og reelle ting, som fx kødsovs, som han dog spiste da jeg kørte gaflen ind for ham. Hvordan gør vi med det? Og hvordan håndtere man bedst, når han finder flere og flere ting på “nej-listen”? Jeg synes det er svært og frustrerende at han pludselig kun vil spise pasta og ketchup hvor han før fik masser af grøntsags/kødsovs til, fordi jeg madede ham.

Har du et godt forslag til dagsplan for mad, så vi sikrer os at han får tilbudt nok mad og samtidig er sulten til måltiderne. Han vågner ved 7-tiden og puttes ved 19.30-tiden. Børnehave fra 8.30 til 15.15-15.30.

På forhånd tak.
De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.