Væskebehov pige næsten 7 mdr.

16. juli 2020

Alder:
6 mdr.

Væskebehov pige næsten 7 mdr.

Kære Helen,

Jeg fulgte min mavefornemmelse, og er begyndt at give vores datter flaske noget hyppigere og det trives vi alle bedst med. Dog synes jeg det er blevet lidt svært at finde ud af, om hun får sit væskebehov dækket i forhold til fast føde. Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:

ca. 6.00-7.00 vågner og får flaske (120-150ml alt afhængigt af, hvor mange flasker hun har fået om natten, og hvad tid) - hun drikker altid hele flasken

ca. 9.00-10.00 får flaske (120ml), hvis hun er stået meget tidligt op og ikke kan vente til frokost. - Hun drikker altid hele flasken

ca. 11.00-12.00 frokost der består af grøntsagsmos (jeg vejer ikke altid, men det er meget sjældent, at hun ikke spiser op. Det er mellem 100g-150g)+ 10g protein, lidt frugtmos og flaske (120ml). Det er sjældent at hun færdiggør denne flaske, eller også tager det meget lang tid, så jeg vurderer, at hun er blevet mæt af maden.

ca. 15.00-16.00 eftermiddagsflaske 120ml - hun drikker næsten altid hele flasken.

18.00 Aftensmad der består af grød (havregrød, øllebrød eller en anden miks, ca. 130g) og flaske (120ml - 180ml alt afhængigt af, hvor meget hun har spist/fået tilbudt). Hun spiser næsten altid al den grød hun får, men kan have svært ved at drikke hele sin flaske.

19.00-19.30 puttes til natten

ca. 23.00 vågner første gang og kan ikke trøstes med sutten. Får flaske 180ml som hun altid færdiggør.

ca. 3.00-4.00 vågner for ...

Annonce

... det meste igen og kan ikke trøstes uden flaske. Her får hun 120ml som hun altid færdiggør.

Vi tilbyder vand ved hvert måltid, enten af et lille bitte glas eller en tudekop (hvor hun kan drikke noget mere end af glasset). Samtidig smager hun meget i løbet af dagen, da hun også vil spise når vi spiser. Fx hvis hun er færdig før os, da vi forsøger at spise samtidig med hende. Det kan være agurk, ost, frugt, brød, fisk. Hun har endnu spist alt hvad vi har serveret for hende, og der er ikke meget hun endnu ikke har smagt, daf det hun må få, så hun er et barn der synes mad er sjovt. Lige i øjeblikket vil hun helst bare gerne have vi giver hende med ske, men nogle gange spiser hun selv med skeen som vi giver hende i hånden, eller udforsker med hånden i munden bagefter. Hvis hun får frugt eller grøntsager mellem måltiderne, så vil hun gerne selv have hænderne på. Jeg håber hun vil deltage noget mere, når hun kan sidde selv.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan sikre, at hun får nok væske i løbet af dagen? Da hun altid tømmer sine flasker om natten, og det faktisk er de eneste hun med hundrede procent sikkerhed færdiggør, tænker jeg, at det er fordi hun er tørstig og/eller sulten. Får hun nok i løbet af dagen? Jeg synes det er rigtigt svært at finde rundt i, hvor meget mad og flaske hun skal have. Håber du kan lede os på rette vej.

De bedste hilsner,
Carina

Vores datter vejede 8kg da hun var 6 måneder.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder