Brev:
Væskebehov pige næsten 7 mdr.
16. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Væskebehov pige næsten 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg fulgte min mavefornemmelse, og er begyndt at give vores datter flaske noget hyppigere og det trives vi alle bedst med. Dog synes jeg det er blevet lidt svært at finde ud af, om hun får sit væskebehov dækket i forhold til fast føde. Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
ca. 6.00-7.00 vågner og får flaske (120-150ml alt afhængigt af, hvor mange flasker hun har fået om natten, og hvad tid) - hun drikker altid hele flasken
ca. 9.00-10.00 får flaske (120ml), hvis hun er stået meget tidligt op og ikke kan vente til frokost. - Hun drikker altid hele flasken
ca. 11.00-12.00 frokost der består af grøntsagsmos (jeg vejer ikke altid, men det er meget sjældent, at hun ikke spiser op. Det er mellem 100g-150g)+ 10g protein, lidt frugtmos og flaske (120ml). Det er sjældent at hun færdiggør denne flaske, eller også tager det meget lang tid, så jeg vurderer, at hun er blevet mæt af maden.
ca. 15.00-16.00 eftermiddagsflaske 120ml - hun drikker næsten altid hele flasken.
18.00 Aftensmad der består af grød (havregrød, øllebrød eller en anden miks, ca. 130g) og flaske (120ml - 180ml alt afhængigt af, hvor meget hun har spist/fået tilbudt). Hun spiser næsten altid al den grød hun får, men kan have svært ved at drikke hele sin flaske.
19.00-19.30 puttes til natten
ca. 23.00 vågner første gang og kan ikke trøstes med sutten. Får flaske 180ml som hun altid færdiggør.
ca. 3.00-4.00 vågner for det meste igen og kan ikke trøstes uden flaske. Her får hun 120ml som hun altid færdiggør.
Vi tilbyder vand ved hvert måltid, enten af et lille bitte glas eller en tudekop (hvor hun kan drikke noget mere end af glasset). Samtidig smager hun meget i løbet af dagen, da hun også vil spise når vi spiser. Fx hvis hun er færdig før os, da vi forsøger at spise samtidig med hende. Det kan være agurk, ost, frugt, brød, fisk. Hun har endnu spist alt hvad vi har serveret for hende, og der er ikke meget hun endnu ikke har smagt, daf det hun må få, så hun er et barn der synes mad er sjovt. Lige i øjeblikket vil hun helst bare gerne have vi giver hende med ske, men nogle gange spiser hun selv med skeen som vi giver hende i hånden, eller udforsker med hånden i munden bagefter. Hvis hun får frugt eller grøntsager mellem måltiderne, så vil hun gerne selv have hænderne på. Jeg håber hun vil deltage noget mere, når hun kan sidde selv.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan sikre, at hun får nok væske i løbet af dagen? Da hun altid tømmer sine flasker om natten, og det faktisk er de eneste hun med hundrede procent sikkerhed færdiggør, tænker jeg, at det er fordi hun er tørstig og/eller sulten. Får hun nok i løbet af dagen? Jeg synes det er rigtigt svært at finde rundt i, hvor meget mad og flaske hun skal have. Håber du kan lede os på rette vej.
De bedste hilsner,
Carina
Vores datter vejede 8kg da hun var 6 måneder.