Snart på tide at min datter begynder med skemad?

14. juli 2020

Alder:
5 mdr.

Snart på tide at min datter begynder med skemad?

Hej,

Min datter på 5 måneder om en uge er frisk og glad, sund og rask.
Jeg fuldammer hende. Jeg har også tænkt mig at amme hende til hun fylder 1 år.
Jeg har i forvejen en søn på 9 år, som jeg også ammede ham i hans første leve år. Han begyndte med skemad da han var 6-7 måneder.

Jeg havde tænkt mig at min datter også ville begynde med skemad først efter hun er fyldt 6 måneder (tænker at det er sundt og dejligt for os begge at jeg ammer hende men også at hendes tarmsystem bliver fuldudviklet først).

Men vi har lagt mærke til at hun er blevet meget interesseret i hvad vi spiser og drikker og prøver nogengange og åbne sin mund som om hun vil have noget. Vi har den sidste uge prøvet lidt med afkogt vand hvor ...

Annonce

... hun drikker meget lidt med en æggebæger.

Jeg står virkelig for at hun først får skemad når hun er fyldt 6 måneder. Men hun er begyndt at vågne ved 06:30 om morgenen og er meget ivrig for at amme hurtigst muligt. Normalt sover hun fra ca 21:45 til ca 08:00 uafbrudt. Men det sidste stykke tid er hun vågnet meget tidligere, jeg tænker lidt om det kan skyldes at hun er mere sulten end hun plejer og at hun måske har brug for mere end modermælk.?

Jeg ammer hende omkring hver 2. Time om dagen og hun sover hele natten uden at vågne.

Jeg vil nødig starte med at give hende skemad nu da jeg synes at tiden hvor jeg fuldammer hende er den dejligste tid for os. Også fordi jeg tænker at hun er lidt for lille endnu.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger