Snart 8 måneder og ikke interesseret i mad

27. juni 2020

Alder:
7 mdr.

Snart 8 måneder og ikke interesseret i mad

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar, de et værdsatte!

Denne gang drejer det sig om mad til lillesøster på snart 8 måneder.

Hun fik forstoppelse 5 måneder gammel, hvor hun udelukkede blev ammet. Vi har prøvet lactulose i samråd med lægen, men hun vil ikke have det og spytter det ud. Nu giver vi probiotika og det er lidt bedre med afføringen. Måske hver 2-3. dag, ind i mellem ok i konsistens og ind i mellem modellervoks-agtigt. Jeg har to gange prøvet at udelukke mælkeprodukter fra min egen kost i 14 dage og det har ingen effekt på hendes mave. Men som nævnt er maven nok lidt bedre end den har været - umiddelbart.

Vi startede stille op på mad ved 6 måneder. Hun var ikke særlig interesseret i skemad, men spiste da lidt. Hun var til gengæld ret interesseret i at smage på ting hun selv havde i hænderne og vi har ladet hende gøre dette meget, selvom hun reelt ikke fik ret meget ned i maven. (Frugt, grønt, æg, hjemmelavede kød/grøntsagsboller, grød klatkager, bananpandekager osv.) Vi har også tilbudt skemad hver dag, men interessen er faldet mere og mere. Og de sidste par uger har hun slet ikke været interesseret i ske mad - og nu vil hun heller ikke spise mere selv. Hun kan lige gnave lidt på et stykke agurk eller pærer, men ellers ikke.

Vi overvejer lidt om det kan være varmen, men på den anden side har hun aldrig været super interesseret. Vi overvejer også om det kan være for meget amning, der fylder maven for meget. Grundet varmen har hun haft fri adgang til brystet.

Hun var ligesom med maden interesseret i at drikke vand til at starte med, det vil hun heller ikke længere.

Hun sover stadig dårligt - ikke mere end en halv time ad gangen i dagtimerne, det gør hun som regel tre gange på en dag. Om natten vågner hun mange gange og bliver ammet for at komme videre i søvnen. ...

Annonce

... Hun bruger desværre ikke sut. I virkeligheden får hun nok lige i underkanten af søvn?

Vores rytme er nogenlunde sådan her;

6-7 vågner og tilbydes grød efter en halv time - hun spiser intet.
Ca 9 tilbydes amning, puttes og sover en halv time.
Ca 10 tilbydes lidt frugt, bær, frugtgrød eller lign. Sutter måske på et stykke frugt
Ca 12 tilbydes mos og grøntsager - spiser ikke
Ca 13 ammes og puttes sover en halv time
Ca 15 tilbydes en bananpandekage, frugt eller andet sammen med storesøster til eftermiddagsmad - var tidligere interesseret men ikke længere
Ca 17 ammes, puttes sover en halv time
Kl. 17.30 tilbydes lidt af vores aftensmad, grøntsagsmos, samt skåret grønt - var tidligere interesseret, men ikke længere.
Kl. 19 ammes og puttes. Forskelligt hvor hurtigt hun falder i søvn. Vågner mange gange til at starte med og bliver ammet. Jeg kan desværre ikke forlade soveværelset, da hun de første par timer vågner hver halve time, nogle gange efter kortere tid. Derefter kommer der som oftes nogle sammenhængende timer, men hun bliver stadig ammet hver 2-3 time, fordi hun sovet så dårligt. Hun spiser dog meget kort, så er i tvivl om hvor meget hun reelt får.
Fra omkring kl 4 ammes hun ofte.

Hvordan kommer vi videre med maden? Storesøster var super nem, spiste alt fra starten og i store mængder. I dag er hun 2,8 år og stadig nem med mad.
Så vi havde nok regnet med at det ville komme af sig selv.

Er der noget vi skal være opmærksomme på og er der noget hun bør undersøges for? Får hun nok næring gennem amning? Indtil nu har hun fulgt sin kurve fint, men hun bliver jo snart 8 måneder.

Vi har fået hende tjekket for stramt tungebånd siden hun hverken tager sut eller sutteflaske, men det har vi fået at vide hun ikke har.

Mange tak for din hjælp!

Hilsen
de bekymrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder