Brev:
Snart 8 måneder og ikke interesseret i mad
27. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Snart 8 måneder og ikke interesseret i mad
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar, de et værdsatte!
Denne gang drejer det sig om mad til lillesøster på snart 8 måneder.
Hun fik forstoppelse 5 måneder gammel, hvor hun udelukkede blev ammet. Vi har prøvet lactulose i samråd med lægen, men hun vil ikke have det og spytter det ud. Nu giver vi probiotika og det er lidt bedre med afføringen. Måske hver 2-3. dag, ind i mellem ok i konsistens og ind i mellem modellervoks-agtigt. Jeg har to gange prøvet at udelukke mælkeprodukter fra min egen kost i 14 dage og det har ingen effekt på hendes mave. Men som nævnt er maven nok lidt bedre end den har været - umiddelbart.
Vi startede stille op på mad ved 6 måneder. Hun var ikke særlig interesseret i skemad, men spiste da lidt. Hun var til gengæld ret interesseret i at smage på ting hun selv havde i hænderne og vi har ladet hende gøre dette meget, selvom hun reelt ikke fik ret meget ned i maven. (Frugt, grønt, æg, hjemmelavede kød/grøntsagsboller, grød klatkager, bananpandekager osv.) Vi har også tilbudt skemad hver dag, men interessen er faldet mere og mere. Og de sidste par uger har hun slet ikke været interesseret i ske mad - og nu vil hun heller ikke spise mere selv. Hun kan lige gnave lidt på et stykke agurk eller pærer, men ellers ikke.
Vi overvejer lidt om det kan være varmen, men på den anden side har hun aldrig været super interesseret. Vi overvejer også om det kan være for meget amning, der fylder maven for meget. Grundet varmen har hun haft fri adgang til brystet.
Hun var ligesom med maden interesseret i at drikke vand til at starte med, det vil hun heller ikke længere.
Hun sover stadig dårligt - ikke mere end en halv time ad gangen i dagtimerne, det gør hun som regel tre gange på en dag. Om natten vågner hun mange gange og bliver ammet for at komme videre i søvnen. Hun bruger desværre ikke sut. I virkeligheden får hun nok lige i underkanten af søvn?
Vores rytme er nogenlunde sådan her;
6-7 vågner og tilbydes grød efter en halv time - hun spiser intet.
Ca 9 tilbydes amning, puttes og sover en halv time.
Ca 10 tilbydes lidt frugt, bær, frugtgrød eller lign. Sutter måske på et stykke frugt
Ca 12 tilbydes mos og grøntsager - spiser ikke
Ca 13 ammes og puttes sover en halv time
Ca 15 tilbydes en bananpandekage, frugt eller andet sammen med storesøster til eftermiddagsmad - var tidligere interesseret men ikke længere
Ca 17 ammes, puttes sover en halv time
Kl. 17.30 tilbydes lidt af vores aftensmad, grøntsagsmos, samt skåret grønt - var tidligere interesseret, men ikke længere.
Kl. 19 ammes og puttes. Forskelligt hvor hurtigt hun falder i søvn. Vågner mange gange til at starte med og bliver ammet. Jeg kan desværre ikke forlade soveværelset, da hun de første par timer vågner hver halve time, nogle gange efter kortere tid. Derefter kommer der som oftes nogle sammenhængende timer, men hun bliver stadig ammet hver 2-3 time, fordi hun sovet så dårligt. Hun spiser dog meget kort, så er i tvivl om hvor meget hun reelt får.
Fra omkring kl 4 ammes hun ofte.
Hvordan kommer vi videre med maden? Storesøster var super nem, spiste alt fra starten og i store mængder. I dag er hun 2,8 år og stadig nem med mad.
Så vi havde nok regnet med at det ville komme af sig selv.
Er der noget vi skal være opmærksomme på og er der noget hun bør undersøges for? Får hun nok næring gennem amning? Indtil nu har hun fulgt sin kurve fint, men hun bliver jo snart 8 måneder.
Vi har fået hende tjekket for stramt tungebånd siden hun hverken tager sut eller sutteflaske, men det har vi fået at vide hun ikke har.
Mange tak for din hjælp!
Hilsen
de bekymrede forældre