7 måneder og amning om natten

24. juni 2020

Alder:
7 mdr.

7 måneder og amning om natten

Kære Helen.

Tak for din måde at være på! Du er helt igennem fantastisk at lytte til! :-)

Min datter på 7 måneder sover en del uroligt og er stadig oppe mange gange om natten for at amme fordi intet andet hjælper. Hun er ikke ulykkelig men derimod pylret og det føles for mig som om hun bare gerne vil ligges til og have tryghed. For amningen varer ikke længer end max 10 min. Og det er altså ca med halvanden til to timers mellemrum, så jeg er ved at være en smule træt ;-)

Jeg føler at jeg måske ikke giver hende nok mad/drikke i løbet af dagen, for jeg har læst din bog om mad og dit eksempel på døgnrytmen har jeg prøvet at følge men ligeledes hjælper det.

En typisk dag for os kan se sådan ud:

Mellem kl 04-06, bliver ammet og sover videre

Vågner ca. mellem kl 07-07.30, vi leger lidt i sengen alle 3, stille og roligt, så vi kan vågne på bedste vis.
Hun bliver skiftet, vasket og får tøj på (daglig rutine, siden hun var 4mdr).

Kl 8 ca spiser vi, hun får grød med frugtmos på, og vand af en kop. - men jeg synes ikke hun spiser særlig meget af grøden. Hun spiser måske 6-7 skefulde. Er det nok?
Hun elsker vand, og drikker rigtig godt til hvert måltid.

Kl 9.30 bliver hun lagt til ...

Annonce

... formiddagslur og i en uge nu er hun ikke blevet ammet, og det er gået fint. Der sover hun ca 1-2 timer.

Kl 12-12.30 spiser vi frokost. Hun får rugbrød, med smørepålæg, agurkestænger og nogle gange bløde gulerødder. Og vand af kop.
Der spiser hun faktisk rigtig godt for det meste.

Ca kl 13.30-14 bliver hun lagt til middagslur hvor hun bliver ammet. Der sover hun alt fra 40-90 min.
Hvis hun kun sover 40 min, kan hun stadig godt få en 3.lur.

Mellem 17.30-18.00 spiser vi aftensmad. Der har jeg efter din bog lavet kødboller, og så koger jeg forskellige grønsager som hun selv kan putte i munden. Det er er hit.

Ca 19.30 bliver hun puttet og der ammer jeg også.

Efter putningen, går der ca halvanden time, også begynder det. Hun giver lyd fra sig, og vil ammes igen. Og fra det tidpunkt foregår det til ca 4-5 stykker om morgenen.

Jeg har overvejet om jeg skal give natflaske, men der er noget indeni mig der stritter imod når jeg stadig ammer.
Hvad synes du om det?

Og har du nogen tips og tricks jeg kan bruge? Jeg er ved at give lidt op på det amning fordi der fylder så meget om natten, men jeg har egentlig ikke lyst til at give helt op.
Giver det mening? :-)

Kærlig hilsen
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.