Brev:
Dagsrytme og mad - 7 mdr.
19. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Dagsrytme og mad - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg har 2 grundlæggende spørgsmål der relaterer sig til hinanden.
Det handler i bund og grund om overgang til skemad og dagsrytme.
Jeg har læst mange af dine svar til andre om emnerne, og har forsøgt at implementere de gode råd, men det fungerer bare ikke 100%
Min datter er 7 måneder, er blevet fuldammet og har aldrig taget en flaske.
Ift dagsrytme, har jeg forsøgt at lave struktur for vores dag, der ser således ud:
5.00 vågner, ammes og sover lidt videre
6.00 vi står op
7.15 frugt i hånden, grød og vand, evt lidt frugtmos
8.30 bolle med smør og frugt
9.00 ammes og puttes, sover ca 1,5 time
11.15 grød el. Grøntsagsmos, nogle gange små haps af bondebrød, kød eller andet
13.00 ammes og puttes, sover ca 1,5-2 timer
15.15 frugt, snack e.l ammes efterfølgende
17.00 aftensmad
18.30 ammes og puttes til nat
23.00 vågner og ammes, sover hurtigt igen bagefter
03.00 vågner og skal trøstes, virker kun med bryst men spiser dog kun nogle gange. Kommer i vores seng og sover videre.
Problemet: hun er træt! Nogle gange gnider hun øjne allerede 1 time efter hun er taget op fra lur! Af og til begynder hun at gnide øjne under maden. Jeg har prøvet at putte hende tidligere Til lur, men det bliver hun meget utilfreds med!! Jeg tænker om jeg er for dårlig til at spotte det helt rigtige tidspunkt at putte? Eller om hun kan gnide sig i øjnene af andre årsager...
Indtil for nylig har hun sovet en kort lur på 30-45 min omkring kl 17, men det vil hun simpelthen ikke mere. Hun bliver helt hysterisk når jeg putter hende i barnevognen.
Ift dagsrytmen, synes jeg det er svært at få både måltid, mellemmåltid, amning, leg samt klargøring og oprydning til måltiderne til at ske indenfor ca 2,5 time som hun er vågen. Nok fordi selve måltiderne tager ca 30 min fordi hun er svær at få til at spise
Vi ville gerne have at hun spiste sammen med os andre kl 18 og blev puttet kl 19, men hun virker bare alt for træt desværre.
Næste problem: hun er svær at få til at spise. Nogle gange mistænker jeg at hun simpelthen er for træt, det gælder især for aftensmaden.
Nogle gange protesterer hun allerede bare ved at sidde i stolen og have hagesmæk på. Hun kigger alle andre steder end på mig/os, hiver i hagesmækken og slår ned i bordet.
Vi starter stort set alle måltider med fingermad hun selv sidder med, og herefter tilbyder vi så grød/mos/små mundrette stykker.
Vi startede på skemad da hun var ca 5 mdr, og vi er stadig langt fra mål synes jeg.
Ofte spiser hun kun en smule, og her bliver jeg så meget i tvivl om jeg skal tilbyde brystet bagefter. Min logik siger nej, men mit hjerte siger ja, da jeg er bange for at hun bliver for sulten.
Hun er en lille petit pige, men følger sin egen vækstkurve fint.
Alt hvad hun spiser (næsten) får vi i hende ved at få hende til at smile eller fordi hun åbner munden for den (tomme) ske hun selv sidder med, så sniger vi lige en ske ind. Det har hun dog ikke noget imod ser det ud til.
Men hun har aldrig været ivrig efter skeen eller siddet og strakt hals efter den.
Jeg synes vi har prøvet alt for at gøre måltiderne spændende og sjove. Forskellig mad, smag og konsistensen, med og uden krydderi, spiser sammen, fjoller imens mm.
Hvad vi ikke har prøvet er at skære med i amningerne, igen fordi jeg er bange for at hun ikke får nok.
Hun er vild med vand af kop :-)
Så spiser hun ikke fordi hun er for træt? Eller er hun træt fordi hun spiser for lidt? Det føles som om det har med hinanden at gøre.
Mine egne overvejelser går på om jeg skal holde hende længere eller kortere oppe imellem lurene, skære ned på amning, prøve hårdere at få lur nr 3 med, putte til nat endnu tidligere eller holde pause med skemad.
I øvrigt har vi længe bøvlet med for korte lure (45 min), men det er vi ved at have styr på nu, hvor jeg har fundet en teknik til at hjælpe hende videre i søvnen.
Når hun er vågen er hun glad og trives ellers godt.
Jeg ser frem til dine gode råd!