Skiftende dagsrutine

7. juni 2020

Alder:
7 mdr.

Skiftende dagsrutine

Kære Helen,

Håber du kan guide os lidt :)

Lidt historie:
- Vi har en skøn pige på 7 mdr., der blev født ved akut kejsersnit 6,5 uge for tidligt - dog er det vigtig at nævne, at hun har udviklet sig og gør præcis som hun skal. Hun viser ingen tegn på 'mén' fra at hun er kommet før tid. Vi har en glad pige, der trives og gerne vil frem i verden.

- Jeg har ammet lige fra jeg kunne (ift. sonde mm.) og hun har været glad for mælkebaren. Vi startede på rigtig mad, da hun var 4mdr og 3 uger. Og dét er gået over al forventning. Hun er en MEGET madglad pige. Hun spiser alt hvad vi tilbyder og spiser ofte op. Vi har dog skåret ned på mængden, da hun spiste lidt for meget, og derfor glemte, at der også skulle være plads til mælken.
Vi har brugt og bruger stadig din bog "Børn og Mad" som pejlemærke ift. hvornår på dagen hun skal have mad, samt hvad vi kan give hende af mad. Og så kigger vi på hende og fornemmer hvornår hun vil noget og hvad hun vil - så godt som vi kan.

- Hun sover godt falder altid i søvn selv i barnevognen - Nogle dage bedre end andre. Sover typisk tre lure i løbet af dagen. To korte og én lang. Sover i egen seng i vores soveværelse. Sengen står væk fra vores.

Håber det giver en lille fornemmelse af hende.

Spørgsmål: Vi døjer lidt med, at hun ofte skifter dagsrutine og det er derfor svært at vide hvornår hun skal fx have frokost, ammes eller andet ift. søvn. Derudover er hun meget ulykkelig når hun bliver puttet til natten selvom hun viser tydelig tegn på at være træt. Hvad er den optimale rutine og skal vi hjælpe hende til den?

Forsøg på at give et overblik på en dag:

01 til 03 ammes om natten (ammes én gang om natten, tidspunkt skifter)

05:15 vågner, kommer over til os, bliver ammet og sover lidt videre

06/06:30 Vågen og klar til dagen

07:00 til 08:00 Morgenmad (tidspunkt skifter for hvornår hun får ...

Annonce

... morgenmad ift. nat/morgen amningerne)

08:00/08:30 træt igen og vil gerne puttes. Lur ca. 45 min til 1 time. Nogle dage kan jeg amme hende lidt og andre dage ikke.

10:30 til 12 Frokost - skifter MEGET. Nogle dage bliver det først kl. 14 hun får frokost. da hun istedet bliver ammet til lur, så jeg er sikker på, at hun får mælk nok.

12:00 lur ca. 1,5 - 2 timer

Alt efter lur og frokost får hun eftermiddagsgrød m. frisk frugt kl. 14:30 eller 16:00

Trejde lur ca. 30 minutter afhænger også af middagslur og frokost.

17:00/17:30 aftensmad

18:30 bar-numse-fest (aftenrutine inden sengetid) hun elsker det!

19:00 ned i tempo og vi hygger lidt, gør putteklar og synger en lille sang.

19:15/19:30 ammes til natten (ofte falder hun i søvn ved mit bryst). Løftes over i seng*

* nogle dage sover hun 30 minutter og vågner op bliver ulykkelig og falder først til ro kl. 2l eller nogle dage vågner hun op, efter 30 min, og er frisk igen. Andre dage er hun vågen når hun bliver lagt i sengen, bliver derefter sur og ked af det. Hun bruger lang tid på at finde sig til rette i sengen. Falder så i søvn kl. 20 el. 20:30 alt efter hvor ked af det hun er. Vi forsøger på ikke at tage hende hende op, da vi gerne vil lære hende at der hendes seng. Tager hende kun op hvis hun er MEGET ked af det.

** Nogle uger har vi nogle hårde nætter hvor hun er meget urolig og ofte vågner. Her giver vi hende sut og forsøger at få hende til at sove videre. Tror det fordi hun udvikler sig meget, har bl.a. lige lært at krybe fremad.

Puha, svært at skrive noget ned, der varierer SÅ meget. Det er putning til natten og tidspunkt for frokost, der nok fylder mest. Har forsøgt at tilpasse tiderne ud fra din bog, men så bliver hun ikke ammet nok. Så bliver jeg bekymret for, at hun ikke får mælk (kalk) nok.

Håber det giver vores spørgsmål er relevant nok :)

Tak på forhånd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder