Brev:
Skiftende dagsrutine
7. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Skiftende dagsrutine
Kære Helen,
Håber du kan guide os lidt :)
Lidt historie:
- Vi har en skøn pige på 7 mdr., der blev født ved akut kejsersnit 6,5 uge for tidligt - dog er det vigtig at nævne, at hun har udviklet sig og gør præcis som hun skal. Hun viser ingen tegn på 'mén' fra at hun er kommet før tid. Vi har en glad pige, der trives og gerne vil frem i verden.
- Jeg har ammet lige fra jeg kunne (ift. sonde mm.) og hun har været glad for mælkebaren. Vi startede på rigtig mad, da hun var 4mdr og 3 uger. Og dét er gået over al forventning. Hun er en MEGET madglad pige. Hun spiser alt hvad vi tilbyder og spiser ofte op. Vi har dog skåret ned på mængden, da hun spiste lidt for meget, og derfor glemte, at der også skulle være plads til mælken.
Vi har brugt og bruger stadig din bog "Børn og Mad" som pejlemærke ift. hvornår på dagen hun skal have mad, samt hvad vi kan give hende af mad. Og så kigger vi på hende og fornemmer hvornår hun vil noget og hvad hun vil - så godt som vi kan.
- Hun sover godt falder altid i søvn selv i barnevognen - Nogle dage bedre end andre. Sover typisk tre lure i løbet af dagen. To korte og én lang. Sover i egen seng i vores soveværelse. Sengen står væk fra vores.
Håber det giver en lille fornemmelse af hende.
Spørgsmål: Vi døjer lidt med, at hun ofte skifter dagsrutine og det er derfor svært at vide hvornår hun skal fx have frokost, ammes eller andet ift. søvn. Derudover er hun meget ulykkelig når hun bliver puttet til natten selvom hun viser tydelig tegn på at være træt. Hvad er den optimale rutine og skal vi hjælpe hende til den?
Forsøg på at give et overblik på en dag:
01 til 03 ammes om natten (ammes én gang om natten, tidspunkt skifter)
05:15 vågner, kommer over til os, bliver ammet og sover lidt videre
06/06:30 Vågen og klar til dagen
07:00 til 08:00 Morgenmad (tidspunkt skifter for hvornår hun får morgenmad ift. nat/morgen amningerne)
08:00/08:30 træt igen og vil gerne puttes. Lur ca. 45 min til 1 time. Nogle dage kan jeg amme hende lidt og andre dage ikke.
10:30 til 12 Frokost - skifter MEGET. Nogle dage bliver det først kl. 14 hun får frokost. da hun istedet bliver ammet til lur, så jeg er sikker på, at hun får mælk nok.
12:00 lur ca. 1,5 - 2 timer
Alt efter lur og frokost får hun eftermiddagsgrød m. frisk frugt kl. 14:30 eller 16:00
Trejde lur ca. 30 minutter afhænger også af middagslur og frokost.
17:00/17:30 aftensmad
18:30 bar-numse-fest (aftenrutine inden sengetid) hun elsker det!
19:00 ned i tempo og vi hygger lidt, gør putteklar og synger en lille sang.
19:15/19:30 ammes til natten (ofte falder hun i søvn ved mit bryst). Løftes over i seng*
* nogle dage sover hun 30 minutter og vågner op bliver ulykkelig og falder først til ro kl. 2l eller nogle dage vågner hun op, efter 30 min, og er frisk igen. Andre dage er hun vågen når hun bliver lagt i sengen, bliver derefter sur og ked af det. Hun bruger lang tid på at finde sig til rette i sengen. Falder så i søvn kl. 20 el. 20:30 alt efter hvor ked af det hun er. Vi forsøger på ikke at tage hende hende op, da vi gerne vil lære hende at der hendes seng. Tager hende kun op hvis hun er MEGET ked af det.
** Nogle uger har vi nogle hårde nætter hvor hun er meget urolig og ofte vågner. Her giver vi hende sut og forsøger at få hende til at sove videre. Tror det fordi hun udvikler sig meget, har bl.a. lige lært at krybe fremad.
Puha, svært at skrive noget ned, der varierer SÅ meget. Det er putning til natten og tidspunkt for frokost, der nok fylder mest. Har forsøgt at tilpasse tiderne ud fra din bog, men så bliver hun ikke ammet nok. Så bliver jeg bekymret for, at hun ikke får mælk (kalk) nok.
Håber det giver vores spørgsmål er relevant nok :)
Tak på forhånd.