Brev:
6 mdr og vil spise selv
13. maj 2020
Alder:
6 mdr.
6 mdr og vil spise selv
Hej Helen
Tak for dit svar på mit sidste spørgsmål ang. G's nattesøvn og spiserytme. Jeg fulgte dit råd om at lade hende være, når hun vågnede om natten og pludrede, og efter et par nætter holdt hun faktisk op med det, og nu sover hun igennem fra ca. 22.45 til 5.30 👍
Der sker meget lige nu, udviklingen går stærkt, og de seneste par uger har det været som om hun har mistet interessen for skemad. Jeg fik dog den mistanke at det var skeen og ikke maden hun protesterede over, hun er nemlig ikke kræsen og spiser vellystent hvis jeg kommer lidt hvidløg eller diverse krydderier i, og hun spiser gerne forsk. slags kød og fisk. Til gengæld gider hun ikke spise fx færdigpakker med pasta kødsauce el. lign.
Nå men for at prøve min teori af, har jeg forsøgt følgende:
- givet hende egen ske at sidde med, mens jeg selv mader med ske
- skåret en ske ud af grøntsag, fx agurk, som jeg mader hende med
- madet hende med min finger
- givet hende pakker med tud fyldt med færdig eller hjemmelavet mos/grød, hvor hun holder om pakken, og jeg trykker. Er indholdet tyndt, kan hun selv suge det ude.
Det virker også, men højst et par dage, så vil hun selv have skeen og nægter at åbne munden, hvis jeg prøver at made hende. Hun vil til gengæld gerne drikke af kop, selvom jeg holder den, og hun har godt styr på det, og kan drikke slurke, ikke kun sippe til det.
Det, der virker lige nu, er at jeg koger grøntsager helt møre og kommer dem i hendes skål uden at mose dem. Så får hun lov til selv at tage et stykke op, og så tager jeg lidt af gang mellem mine fingre, tilbyder hende det, og så tager hun fat i min finger og putter den i munden. Hun er god til at tygge og spytter det ud, hvis det er for stort et stykke. Men hvis ikke hun får lov at sidde med skålen selv, får jeg ikke lov at made hende med min finger.
Og så veksler jeg ellers mellem at forsøge med ske, pakke etc. Og så får hun lov selv, men hendes motorik kan jo ikke helt følge med hendes trang til at gøre det selv, så hvis ikke jeg hjælper, er det jo begrænset hvor meget mad der rent faktisk ender i maven.
Har du andre kreative forslag? Er det en fase, eller skal vi bare acceptere, hun er en selvstændig ung dame, som bare vil selv, og så lade hende øve sig, til hun får styr på hånd til mund-koordinationen?
På forhånd tak,
Trine