6 mdr og vil spise selv

13. maj 2020

Alder:
6 mdr.

6 mdr og vil spise selv

Hej Helen

Tak for dit svar på mit sidste spørgsmål ang. G's nattesøvn og spiserytme. Jeg fulgte dit råd om at lade hende være, når hun vågnede om natten og pludrede, og efter et par nætter holdt hun faktisk op med det, og nu sover hun igennem fra ca. 22.45 til 5.30 👍

Der sker meget lige nu, udviklingen går stærkt, og de seneste par uger har det været som om hun har mistet interessen for skemad. Jeg fik dog den mistanke at det var skeen og ikke maden hun protesterede over, hun er nemlig ikke kræsen og spiser vellystent hvis jeg kommer lidt hvidløg eller diverse krydderier i, og hun spiser gerne forsk. slags kød og fisk. Til gengæld gider hun ikke spise fx færdigpakker med pasta kødsauce el. lign.

Nå men for at prøve min teori af, har jeg forsøgt følgende:

- givet hende egen ske at sidde med, mens jeg selv mader med ske

- skåret en ske ud af grøntsag, fx agurk, som jeg mader hende med

- madet hende med min finger

- givet hende pakker med tud fyldt med færdig eller hjemmelavet mos/grød, hvor hun holder om pakken, og jeg trykker. Er indholdet tyndt, kan hun selv suge det ude.

Det virker også, men højst et par dage, så vil ...

Annonce

... hun selv have skeen og nægter at åbne munden, hvis jeg prøver at made hende. Hun vil til gengæld gerne drikke af kop, selvom jeg holder den, og hun har godt styr på det, og kan drikke slurke, ikke kun sippe til det.

Det, der virker lige nu, er at jeg koger grøntsager helt møre og kommer dem i hendes skål uden at mose dem. Så får hun lov til selv at tage et stykke op, og så tager jeg lidt af gang mellem mine fingre, tilbyder hende det, og så tager hun fat i min finger og putter den i munden. Hun er god til at tygge og spytter det ud, hvis det er for stort et stykke. Men hvis ikke hun får lov at sidde med skålen selv, får jeg ikke lov at made hende med min finger.

Og så veksler jeg ellers mellem at forsøge med ske, pakke etc. Og så får hun lov selv, men hendes motorik kan jo ikke helt følge med hendes trang til at gøre det selv, så hvis ikke jeg hjælper, er det jo begrænset hvor meget mad der rent faktisk ender i maven.

Har du andre kreative forslag? Er det en fase, eller skal vi bare acceptere, hun er en selvstændig ung dame, som bare vil selv, og så lade hende øve sig, til hun får styr på hånd til mund-koordinationen?

På forhånd tak,
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger